jak założyć działalność

Czym jest książka kontroli przedsiębiorcy?

Każdy przedsiębiorca jest zobowiązany do prowadzenia różnego rodzaju dokumentacji. Jedną z nich jest książka kontroli przedsiębiorcy. Jest ona niezbędnym dokumentem, który musi być w firmie tuż podczas pierwszej przeprowadzonej kontroli działalności gospodarczej. Przeczytaj artykuł do końca, aby dowiedzieć się czym jest książka kontroli przedsiębiorcy.

Czym jest książka kontroli przedsiębiorcy jak założyć działalność

Kontrola przedsiębiorcy

Co do zasady, każda przeprowadzona kontrola w firmie musi być wcześniej zapowiedziana. Wyjątek stanowią sytuacje, gdy istnieje podejrzenie popełnienia przestępstwa lub wykroczenia. W takiej sytuacji organy kontrolujące nie muszą wcześniej uprzedzać o swojej wizycie. Obowiązkiem przedsiębiorcy jest posiadanie książki kontroli przedsiębiorcy. Tym samym powinna być przechowywana w firmie.

Co musi zawierać książka kontroli?

Książka kontroli musi zawierać wpisy:

  • datę podjęcia i zakończenia kontroli,
  • oznaczenie organu kontroli,
  • oznaczenie upoważnienia do kontroli,
  • zakres przedmiotowy przeprowadzonej kontroli.

Wraz z książką kontroli, przedsiębiorca ma obowiązek posiadania poniższej dokumentacji. Należą do niej:

  • zawiadomienia o wszczęciu kontroli,
  • protokoły z przeprowadzonych kontrol,
  • upoważnienia do przeprowadzenia kontroli nadanym konkretnym osobom przez konkretne organy,
  • dokumentacja związana z postanowieniami pokontrolnymi, w tym wszystkie decyzje administracyjne dotyczące nałożenia kar na przedsiębiorcę,
  • odwołania przedsiębiorcy od wszelkich decyzji administracyjnych.

Chcesz być na bieżąco?! POLUB NAS NA INSTAGRAMIE!

Instagram Banner

Chcesz być na bieżąco?! POLUB NAS NA INSTAGRAMIE!

Czytaj  Leasing aut używanych - najważniejsze informacje
Czym jest książka kontroli przedsiębiorcy jak założyć działalność

Jak długo należy przechowywać książkę kontroli?

Obowiązek przechowywania książki kontroli jest bezterminowy. Organy kontrolujące mogą zażądać dokumentacji z kontroli, która odbyła się kilka lub kilkanaście lat wcześniej. Książkę kontroli trzeba mieć tak długo, jak funkcjonuje dane przedsiębiorstwo. W razie zamknięcia działalności, obowiązek wygasa.

Nie tylko forma papierowa

Książkę kontroli przedsiębiorców można prowadzić zarówno w wersji papierowej jak i elektronicznej. Nie ma żadnych przeciwskazań, aby prowadzić ją równocześnie w obu wersjach. Wersja papierowa może zawierać wszystkie oryginały dokumentów, a wersja cyfrowa – ich skany. Takie prowadzenie książki kontroli jest szczególnie korzystne, jeśli przedsiębiorstwo ma oddziały w różnych miastach lub różnych częściach świata. Dzięki wersji elektronicznej, przedsiębiorca ma dostęp do potrzebnej dokumentacji z każdego miejsca oraz o każdej porze. Dodatkowo, dwie wersje mogą być przydatne, jeśli równocześnie przeprowadzane są dwie kontrole przez dwa różne organy. Wtedy każdy nich otrzymuje swój egzemplarz do wglądu.

Czytaj  Polski Ład — Zmiany w estońskim CIT

Przeczytaj o:

Kontrola podatkowa w firmie

oraz Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy

Kontrola ZUS w Twojej firmie

Chcesz założyć działalność?! Zapraszamy do kontaktu z naszymi biurami!

Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Centrum

Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Rynek 28

Wirtualne Biuro Wrocław – Coworking Centrum

Wirtualne Biuro Poznań – Clockwork

Biuro247

Czytaj  Faktoring a kredyt obrotowy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *