Macierz McKinseya (Macierz GE), znana jest również jako macierz atrakcyjności produktu. To jedna z metod pozwalająca dobrać właściwą strategię marketingową dla Twojej jednostki biznesowej, produktu czy marki. W tym miejscu zachęcam Cię do przeczytania także innego naszego artykułu ,,Macierz BCG – jak pomaga? “ Macierz McKinseya, pozwala ocenić pozycję konkurencyjną firmy. Pozwala przede wszystkim ocenić, który produkt w naszym portfelu jest silny, a który słaby i nierentowny. Pamiętaj, że konstruowanie macierzy ma sens tylko wtedy, gdy Twój portfel jest zdywersyfikowany
Pamiętaj, że zbudowanie macierzy McKinseya wymaga od Ciebie przede wszystkim dużej znajomości rynku. Co więcej musisz znać tempo jego wzrostu oraz wielkość. Zadaj sobie pytanie czy rynek, na którym sprzedajesz charakteryzuje sezonowość. Co ważne musisz wiedzieć, czy Twoja branża jest rentowna.
Chcesz założyć działalność w Krakowie?
Zadzwoń – 516 066 671
Chcesz założyć działalność w Poznaniu?
Zadzwoń – 790 840 670
Macierz McKinseya (Macierz GE) – jak ją zbudować?
Przede wszystkim macierz GE postuluje, abyś inwestował tylko w produkty atrakcyjne – Natomiast wycofywał się z tych nierentownych. Chcesz stworzyć taką macierz? – Przede wszystkim pomyśl jakie czynniki decydują o atrakcyjności Twoich produktów. Co ważne to samo pytanie zadaj w stosunku do rynku, na którym sprzedajesz swoje towary. Po drugie konieczne jest przypisanie wyróżnionym czynnikom wag. Co ważne suma wag musi wynosić jeden. Innymi słowy uszereguj te czynniki od najważniejszych, do tych mniej ważnych, w skali od 0 do 1.Wydaje się to trudne dlatego też odwołaj się zarówno do swoich doświadczeń jak i zasugeruj się dostępnymi studiami przypadków. Po drugie przypisz czynnikom Twoje subiektywne oceny, (w skali od 1 do 5).
Co ważne wyznaczyć też wskaźniki atrakcyjności rynku oraz pozycji konkurencyjnej. Tak właśnie powstanie macierz GE
Atrakcyjność produktu – Tabela
Czynniki | Waga | Ocena (subiektywna) | Suma |
Innowacyjność produktu | 0,4 | 4 | 1,6 |
Praktyczny charakter produktu | 0,2 | 3 | 0,6 |
Ekologiczny charakter produktu | 0,4 | 5 | 2 |
SUMA | 1 | 4,2 |
Atrakcyjność rynku – Tabela
Czynniki | Waga | Ocena (subiektywna) | Suma |
Tempo wzrostu rynku | 0,4 | 5 | 2 |
Dochodowość rynku | 0,4 | 4 | 1,6 |
Wielkość rynku | 0,2 | 3 | 0,6 |
SUMA | 1 | 4,2 |
Co więcej po wyznaczeniu, tych parametrów, możesz teraz narysować macierz. Co ważne, w zależności od tego, w której ćwiartce macierzy znajdzie się Twój produkt, możesz przypisać do niego właściwą strategię. Po pierwsze poprowadź dwie prostopadłe linie macierzy. Strategię wzrostu – dotyczy tych produktów, które zajmują miejsce powyżej poprzecznej linii macierzy. Natomiast na przekątnej znajdują się produkty, co do których trzeba zastosować strategię przejściową, innymi słowy strategię podtrzymania. Tutaj należy, przede wszystkim wybrać te produkty, które mają potencjał i w nie inwestować. Natomiast, strategię wycofania zastosujesz, gdy produkt umieściłeś poniżej przekątnej macierzy. Co ważne oznacza to, że jest on nierentowny. Co więcej produkt ten nie nie funkcjonuje na atrakcyjnym rynku.
Chcesz założyć działalność w Krakowie?
Zadzwoń – 516 066 671
Chcesz założyć działalność w Poznaniu?
Zadzwoń – 790 840 670
Chcesz założyć działalność?! Zapraszamy do kontaktu z naszymi biurami!
Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Centrum
Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Rynek 28
Wirtualne Biuro Wrocław – Coworking Centrum
Wirtualne Biuro Poznań – Clockwork