Macierz BCG - jak pomaga?

Macierz BCG – jak pomaga? Macierz BCG to jedna z metod portfelowych. Pozwala ona ocenić otoczenie konkurencyjne firmy, oraz otoczenie dalsze organizacji

Chcesz założyć działalność w Krakowie?

Zadzwoń – 516 066 671

Chcesz założyć działalność w Poznaniu?

Zadzwoń – 790 840 670

Czytaj  Jak radzić sobie z presją czasu w pracy?

Macierz BCG – Jakich informacji potrzebujemy ?

Aby zbudować macierz Boston Consulting Group, w skrócie BCG, Potrzebujemy kilku istotnych informacji. Choćby udziału poszczególnych produktów firmy w przychodach ze sprzedaży i dynamice sprzedaży. – Czyli odpowiedzi na pytania, czy sprzedaż rośnie czy maleje ? i o ile Potrzebujemy informacji o przepływach finansowych generowanych, przez każdy z produktów. Warto wiedzieć też jakie jest tempo wzrostu rynku w rozumieniu ogólnym. Musimy znać także udział w rynku naszego największego konkurenta.

Konstrukcja macierzy BCG

Trzeba przede wszystkim zbudować wykres macierzy BCG. Zanim to zrobimy, należy ustalić linia granicznego wzrostu rynku. Przyjęto, że graniczny wzrost rynku to 10% rocznych przychodów ze sprzedaży Macierz wygląda tak jak na rysunku poniżej.

Opracowanie własne

Omówmy wykres. W lewej górnej ćwiartce wykresu mamy gwiazdy, w lewej górnej ćwiartce wykresu natomiast mamy dojne krowy. Prawy górny róg wykresu to miejsce dla znaków zapytania, innymi słowy dylematów. Prawy dolny róg wykresu zajmują natomiast psy.

Macierz BCG – jak pomaga? – Gwiazdy, psy, znaki zapytania i dojne krowy.

Gwiazdy to taki nasz produkt będący przebojem, musimy do nich dokładać. Nie uzyskujemy z nich nadwyżki, mimo to są to produkty mające potencjał, z którymi wiążemy nadzieje na rozwój. Produkty te znajdują się na rynku o wysokim tempie wzrostu i możemy liczyć na to, że w przyszłości sporo na nich zarobimy. Warunkiem jest jednak dalsze inwestowanie w te produkty. Dalej mamy dojne krowy – Produkty o stabilnej pozycji na rynku, z których firma czerpie największe zyski. – mają wysoki udział w rynku. Nadwyżka z tych produktów pozwala finansować inne działania firmy. Dylematy czy też znaki zapytania są to produkty przynoszące straty. Co ważne trudno jest określić jak będzie ich udział w rynku w przyszłości. Znaki zapytania cechuje duża dynamika sprzedaży. Mogą w przyszłości stać się gwiazdami. Psy inaczej nazywane kulami u nogi to produkty o niskim udziale w rynku znajdujące się na rynku o niskim tempie wzrostu. Te produkty są nierentowne. W tym miejscu zachęcam Cię do przeczytania naszego artykułu “Marketing MIX czyli magia sprzedaży”

Czytaj  Magiczne słowa w marketingu - czyli sztuka manipulacji

Macierz BCG – jak pomaga? – Podsumowanie

Macierz Boston Consulting Group pomoże Ci umiejscowić Twoje produkty, lub jednostki biznesowe w portfelu. Pomoże Ci dobrać odpowiednie działania. Dzięki niej zadasz sobie pytanie czy dalej inwestować w znaki zapytania? Co zrobić z psami? Co zrobić by gwiazdy stały się dojnymi krowami. Możesz za pomocą macierzy BCG zadać sobie pytanie, jaki portfel produktów mnie interesuje? Zrównoważony czy rozwojowy?

Zrównoważony to taki, gdzie nadwyżka z dojnych krów inwestowana jest w pozostałe produkty. Portfel rozwojowy to taki, w którym ciągle inwestujesz w znaki zapytania. Pamiętaj jednak, że tylko niektóre ze znaków zapytania staną się gwiazdami

Chcesz założyć działalność w Krakowie?

Zadzwoń – 516 066 671

Chcesz założyć działalność w Poznaniu?

Zadzwoń – 790 840 670

Czytaj  Magiczne słowa w marketingu - czyli sztuka manipulacji

Chcesz założyć działalność?! Zapraszamy do kontaktu z naszymi biurami!

Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Centrum

Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Rynek 28

Wirtualne Biuro Wrocław – Coworking Centrum

Wirtualne Biuro Poznań – Clockwork

Biuro247

Czytaj  Macierz McKinseya (Macierz GE)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *