Co pokazuje mowa ciała podczas komunikacji niewerbalnej?

Na komunikację niewerbalną nie składają się słowa, które mówisz, ale to w jaki robisz to sposób. Są to wszystkie komunikaty jakie nadawca „wysyła” do swoich odbiorców. Najczęściej odbiera się je nieświadomie, choć podczas pierwszego spotkania składają się i budują pierwsze wrażenie. Po pewnych gestach i zachowaniach można świadomie ocenić kogoś, że jest niesympatyczny, małomówny lub jest duszą towarzystwa, która lubi rozmawiać i robi to w sympatycznym stylu. Co pokazuje mowa ciała podczas komunikacji niewerbalnej? Na co zwrócić uwagę? Przeczytaj artykuł do końca, aby dowiedzieć się więcej.

Przeczytaj o: Pozytywny wizerunek firmy — klucz do sukcesu

Czym jest coaching biznesowy?

Co pokazuje mowa ciała podczas komunikacji niewerbalnej jak założyć działalność

Jakie elementy składają się na komunikację niewerbalną?

Komunikacja niewerbalna opiera się o zachowania, ale także wygląd nadawcy. Jak już wspomniałam we wstępie nie chodzi o rzeczy, które się mówi, ale o to, jak się człowiek prezentuje. Niestety człowiek jest obserwatorem i to na podstawie otrzymywanych komunikatów buduje o kimś zdanie.

Na komunikację niewerbalna składają się czynniki takie jak:

  • mimika, czyli wyraz twarzy,
  • pantonomika, czyli gesty, sposób ilustrowania wypowiedzi,
  • postawa, czyli jak się stoi lub siedzi, będąc zgarbionym lub wyprostowanym,
  • budowa ciała, czyli np. mała głowa, szerokie ramiona, długie palce, umięśniona sylwetka lub drobna bądź nadwaga,
  • oczy, czyli czy kierunek patrzenia (w bok, na odbiorcę, w dół),
  • czynniki paralingwistyczne, czyli ton głosu, tempo mowy, przerwy, zająknięcia,
  • stany fizjonomiczne, czyli rumieńce, zapach,
  • proksemika, czyli zachowania przestrzenne, sympatia, niechęć,
  • powierzchowność, czyli rodzaj ubrania, zegarek, kolczyki, bransoletka, pierścionki, okulary.

Pierwsze wrażenie

Pierwszy kontakt pojawia się bardzo często. Jest to przecież pierwsze spotkanie, a w dzisiejszych czasach poznaje się w ciągu tygodnia więcej ludzi niż za czasów średniowiecza przez 10 lat. Może się ono odbyć z klientem, pracodawcą, pracownikiem. A także podczas wystąpień dla grupy ludzi. I to, jakie sprawisz pierwsze wrażenie, to tak będą odbierać Cię ludzie. Choć jesteś szefem firmy, a przychodzisz ze zgarbionymi plecami, dłoniami włożonymi w kieszenie oraz ciągle uciekającym wzrokiem na boki, to być może poważny klient nie odbierze Cię w taki sposób, po którym nabierze do Ciebie zaufania. Może to przynieść zupełnie inny rezultat. Podobnie może być w sytuacji, gdy poszukujesz nowego pracownika do pracy. Przeprowadzasz rozmowę kwalifikacyjną z osobą, która wydaje się być myślami w innym miejscu, ucieka wzrokiem od patrzenia na Ciebie, ma lekko skwasioną minę, a jej ton głosu jest przerywany zbyt długotrwającym i nic nie oznaczającym “eeeeeee”.

Czytaj  Blog firmowy — skąd wiedzieć o czym pisać?

Z pewnością nie zrobi to na Tobie dobrego wrażenia. Z tego powodu być może nie zdecydujesz się na zatrudnienie takiej osoby, ponieważ będzie ona miała kontakt z klientem i pomimo posiadanych kwalifikacji nie sprawia osoby będącej pewną siebie oraz otwartą na kontakt z innymi ludźmi. Czasem w takiej sytuacji zamiast przechodzić od razu do poważnej rozmowy o etat, dobrze jest poprowadzić przez kilka minut rozmowę o drobnych rzeczach. Np. o pogodzie, o tym co się dzieje, pożartować. Pozwoli to na rozluźnienie sytuacji. A kandydat w ten sposób może stracić ten stres, który ma w sobie, na rzecz rozluźnienia. Może to zmienić jego posturę, zachowanie oraz sposób mówienia.

Chcesz być na bieżąco?! POLUB NAS NA INSTAGRAMIE!

Instagram Banner

Chcesz być na bieżąco?! POLUB NAS NA INSTAGRAMIE!

Czytaj  Analiza SWOT - O, czyli szanse
Co pokazuje mowa ciała podczas komunikacji niewerbalnej jak założyć działalność

Co pokazuje mowa ciała podczas komunikacji niewerbalnej? – Jak sprawić dobre pierwsze wrażenie?

Na początku zadbaj o odpowiedni ubiór, który musi być zgodny z odpowiednim dress code. Z pewnością wiesz jakie chcesz zrobić pierwsze wrażenie. Poświęć kilka minut na gimnastykę, rozluźnij spięte barki, wykonaj okrężne ruchy wyciągniętych na boki rąk. Jeśli oczekujesz gościa lub wchodzisz na spotkanie z jedną osobą lub grupą, weź głęboki oddech i pamiętaj o tym jak powinienes się zachować. Oznacza to, żebyś pamiętał i unikał wkładania rąk do kieszeni, ciągłego poprawiania fryzury, drapania się po rękach. Kontroluj swoje ruchy, swoją mimikę, panuj nas swoim ciałem. To w końcu Ty nim zarządzasz i we wszystkim można zmienić dawkowanie.

Nie uciekaj cięgle wzrokiem na boki lub w dół. Patrz w oczy. Bardzo ważną rzeczą jest, sposób podawania ręki poznawanej osobie. Postaraj się pewnym ruchem wyciągnąć dłoń, którą uściśniesz, ale nie rób tego niezbyt mocno, to w końcu ręka, a nie szczęka rekina. Sprawiaj wrażenie osoby pewnej siebie, zdecydowanej oraz wiedzącej tego, czego chce.. Patrz na odbiorcę, słuchaj i w razie potrzeby zadawaj pytania. Naturalne uśmiechanie się od czasu do czasu nie jest niczym złym, a wręcz odwrotnie. Pomaga to zbudować zdanie o Tobie, że jesteś sympatyczną i pozytywną osobą. Pamiętaj, że zbudowane pierwsze zdanie o sobie, trudno jest później zmienić. Z tego powodu, potraktuj pierwsze spotkanie poważnie i nie lekceważ tego. Choć z drugiej strony bądź w tym naturalny i nie graj łatwego do odszyfrowania aktora. Sprawienie wrażenia osoby, która nie jest naturalna a udawana z pewnością nie doda Ci więcej plusów niż minusów.

Czytaj  Analiza SWOT - T, czyli zagrożenia

Chcesz założyć działalność?! Zapraszamy do kontaktu z naszymi biurami!

Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Centrum

Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Rynek 28

Wirtualne Biuro Wrocław – Coworking Centrum

Wirtualne Biuro Poznań – Clockwork

Biuro247

Czytaj  Sposoby radzenia sobie ze stresem i nerwami

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *