KPI związane z klientami – Jak już wspominaliśmy w poprzednim artykule, kluczowe wskaźniki efektywności pomogą Ci lepiej kontrolować Twój biznes. W dzisiejszym wpisie omówimy kolejne KPI. Tym razem będą to wskaźniki efektywności związane bezpośrednio z Twoimi klientami. Jakie to konkretnie wskaźniki ?
Po pierwsze średnia wartość sprzedaży na kliencie.
Wartość sprzedaży na kliencie = sprzedaż w okresie/ liczba klientów w okresie
KPI związane z klientami – Zadajesz sobie pewnie pytanie – czemu ten wskaźnik miałby służyć ? Już odpowiadam. Otóż licząc ten wskaźnik nie zastanawiasz się jak poprawić całą sprzedaż w Twoim biznesie, tylko co poprawić, y konkretny klient X kupował więcej przy jednym zakupie.. Tutaj z pomocą mogą przyjść tak zwane produkty impulsowe. Czyli produkty budzące bodziec zakupowy. Te produkty po pierwsze są niedrogie i co ważne ładnie zapakowane, by przyciągały wzrok klienta. Co jednak najistotniejsze są to przede wszystkim produkty poprawiające nastrój. Mówimy tu o słodyczach, alkoholu, kawie czy papierosach.
Co ciekawe produkty impulsowe mogą być także użyteczne w e- commerce. Trzeba je tylko dobrze wyeksponować. Klient kupuje oczami zadbaj o właściwe zdjęcia produktowe. Zadziała też na pewno informacja o wygasającej promocji. Badania pokazują także, że informacja o promocji umieszczona na czerwonym tle również wyzwala impuls zakupowy. Nie zaszkodzi też wzbudzić w Twoich klientach odrobinę zazdrości. “Umieść hasło 80 osób kupiło ten produkt przed Tobą.” Przedstawiliśmy tylko kilka sposobów na wyzwolenie impulsu zakupowego.
KPI związane z klientami –
Co jeszcze warto mierzyć, by mieć kontrolę ?
Oczywiście powracalność klientów. Wygeneruj ze swojego systemu listę klientów z ostatnich 3 lub 6 miesięcy. Zobacz ilu z nich ponownie zrobiło u Ciebie zakupy. W ten sposób zorientujesz się w skuteczności swoich relacji z klientem. Można wyróżnić kilka ważnych powodów, dla których nie robią ponownie zakupu.
- Po pierwsze nie spełniasz ich oczekiwań.
- Najgorsze ze wszystkich powodów, nie dotrzymujesz obietnic złożonych klientom.
- Po trzecie klienta przejęła konkurencja
- Kolejny powód nie wykonujesz follow up.
Zrób zestawienie klientów i popatrz o kim zapomniałeś !
Zdarza się często, że klient, który robił u Ciebie regularnie zakupy nagle znika. Koniecznie sprawdź dlaczego tak się stało, być może dlatego, że nie proponujesz mu nic nowego. zauważ proszę, że kontrolując te obszary działalności, o których tutaj piszemy, będzie Ci łatwiej dostosować do klienta mechanizmy obsługi po sprzedaży, reklamacji, czy też co przecież bardzo ważne, podtrzymywania relacji z klientem. Warto spojrzeć na swój biznes z perspektywy nie tylko sprzedaży ale także tego jaką wartość dodaną proponujesz swoim klientom.
A teraz ciekawostka !
Specjaliści od kontrolingu wyróżnili kilka podejść do rachunku kosztów jaki możesz zastosować w swojej działalności. Nie chodzi tutaj już o kluczowe wskaźniki efektywności ale o kontrolę nad firmowymi kosztami. Powszechnie na świecie w wielu firmach stosuje się zwłaszcza w firmach usługowych i handlowych rachunek kosztów działań sterowany czasem.
Aby go zastosować musisz wyróżnić w swojej firmie zasoby, których używasz w codziennej pracy. Najczęściej takimi zasobami są ludzie, biura i komputery. Następnie wyróżnij jakie działania podejmujesz dokładnie, by obsłużyć klienta. Takimi działaniami może być z pewnością zrobienie oferty, czy wizyta u klienta.
Przeczytaj również: Ubezpieczenie chorobowe przedsiębiorcy
Przykład
Załóżmy, że wszystkie koszty działalności Twojej firmy wynoszą 150.000 złotych miesięcznie. W miesiącu pracujesz po 20 dni przez 7 godzin i 30 minut dziennie. To nam daje 150.000/150 = 1000 zł/h
Wyróżniając konkretne działania w firmie i nośniki kosztów tych działań. Możesz kontrolować efektywność procesów tak, aby założone kluczowe wskaźniki efektywności, były łatwiejsze do osiągnięcia0
Chcesz założyć działalność w Krakowie?
Zadzwoń – 516 066 671
Chcesz założyć działalność w Poznaniu?
Zadzwoń – 790 840 670
Chcesz założyć działalność?! Zapraszamy do kontaktu z naszymi biurami!
Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Centrum
Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Rynek 28
Wirtualne Biuro Wrocław – Coworking Centrum
Wirtualne Biuro Poznań – Clockwork