Przedsiębiorcy rozliczający się poprzez skalę podatkową lub liniowo, generując wysokie koszty firmowe powodują obniżenie podatku dochodowego. Aby to uzyskać, trzeba posiadać wysokie koszty uzyskania przychodu. Wydatki przeznaczone na firmę, stają się kosztem uzyskania przychodu oraz umożliwiają także odliczyć VAT. Z tego powodu warto posiadać możliwie jak największe koszty. Jakie zatem koszty może generować firma i od czego można odliczyć VAT? Przeczytaj artykuł do końca, aby dowiedzieć się więcej.
Przeczytaj o: Stałe i zmienne koszty prowadzonej działalności
Jakie koszty może generować firma i od czego można odliczyć VAT?
Prowadząc działalność gospodarczą, na początku należy zastanowić się, czy dany zakup można zaliczyć do kosztów firmowych, co pozwoli na obniżenie podstawy opodatkowania oraz zmniejszy kwotę należnego VAT. Aby zaliczyć dany wydatek do kosztów firmy, musi on sprawić, aby uzyskać lub utrzymać przychód.
W zależności od rodzaju prowadzonej działalności np. lekarz, kamerzysta mogą mieć inne koszty związane z prowadzeniem firmy. Ten artykuł wskazuje uniwersalne wydatki, które będą odpowiednie dla wszystkich przedsiębiorstw.
Jak udokumentować koszt?
Przede wszystkim, aby dany zakup mógł stać się kosztem firmowym, trzeba posiadać odpowiedni dokument. Będzie on potwierdzał poniesiony wydatek. A zatem tym dokumentem może być:
- faktura,
- rachunek,
- umowa i rachunki do umowy,
- dowód poniesienia opłat pocztowych,
- dowód zapłaty za przejazd autostradą,
- bilety na trasy powyżej 50 km, na których widnieje m.in. NIP sprzedawcy.
Koszty firmowe a VAT
Czynni podatnicy VAT robiący zakupy na działalność gospodarczą mogą obniżyć nie tylko podstaw opodatkowania, ale także obniżyć kwotę podatku VAT do zapłaty.
VAT od sprzedaży to inaczej VAT należny. Tym samym należy podatek VAT zapłacić urzędowi skarbowemu. Trzeba pamiętać tutaj o zachowaniu wskazanego terminu.
VAT od zakupów to inaczej VAT naliczony. A zatem jest to podatek VAT, którą naliczył sprzedawca. Nabywca towaru lub usługi płaci za podatek VAT.
Jakie koszty może generować firma?
Planując wydatki, które chce się uznać za koszty uzyskania przychodu należy mieć na uwadze, że zakup lub uzyskana usługa muszą mieć związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Tak, aby fiskus nie miał powodów do kwestionowania wydatków. Oto jakie wydatki możesz ponieść i zaliczyć je do kosztów firmy.
Czynsz i media
Jest to duża możliwość dla przedsiębiorców, którzy prowadzą swoją firmę we własnym domu lub mieszkaniu. Tym samym część kosztów za nieruchomość (czynsz, rachunki za media) można zaliczyć do kosztów. Jednakże trzeba pamiętać o tym, że należy wyliczyć jaka część miejsca zamieszkania jest przeznaczona na działalność. I tę część można odliczać od rachunków. Należy tu jednak też pamiętać, że na pewną część mieszkania zostanie nałożony wyższy podatek od nieruchomości.
Remont biura / mieszkania
Zarówno prowadząc firmę we własnym mieszkaniu oraz wynajmowanym biurze, koszty przeznaczone na remont można uznać koszt firmy. Jednakże trzeba pamiętać, że w sytuacji remontu domu, można wliczać koszty, które rzeczywiście będą odpowiedzialne za remont części przeznaczonej na firmę.
Meble biurowe
Koszt zakupu mebli jest wydatkiem, który nie podlega wątpieniu przez fiskusa. Należy jednak pamiętać, aby koszt pojedynczych rzeczy nie przekraczał kwoty, który można uznać za reprezentację. Tak może się stać, gdy kupisz designerskie biurko za kilkanaście tysięcy złotych.
Elementy dekoracyjne
Przedmioty dekoracyjne oraz ozdobne mogą być uznane za koszt. Jednakże należy tu pamiętać, żeby nie przekraczać zbyt wysokiej kwoty, po to by wydatek nie został uznany za koszt reprezentacji. A zatem na pewno mogą to być kwiaty doniczkowe, plakaty, zdjęcia w ramach, dziale sztuki o niewielkiej wartości.
Klimatyzacja, rolety, dodatkowe ogrzewanie
Jak najbardziej za kosztem uzyskania przychodu można uznać wydatek na rolety przeciwsłoneczne lub kupienie i zainstalowanie klimatyzatora lub urządzeń ogrzewających biuro.
Środki czystości
Wszystkie odorki czystości, takie jak ręczniki, mydło, chusteczki, płyn do mycia naczyń itd można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.
Jakie koszty może generować firma?
Komputer, tablet, drukarka, skaner, akcesoria
Wymienione w linii wyżej przedmioty są bezdyskusyjnymi kosztami. Podobnie będzie w przypadku zakupu tonerów lub papieru do drukarki czy oddanie przedmiotu do koniecznego serwisu.
Telefon komórkowy
Zakup telefonu potwierdzony otrzymana fakturą może być wliczony do kosztów uzyskania przychodu.
Telewizor i sprzęt audio
Zakup zarówno telewizora jak i sprzętu audio można wliczyć do kosztów. Jednakże trzeba pamiętać, że musi to mieć jakieś uzasadnienie, prowadząc np. biuro reklamy lub zajmować się PR. Dodatkowo ten wydatek może mieć uzasadnienie, jeśli któryś z przedmiotów jest w poczekalni.
Książki i branżowe czasopisma
Przedsiębiorca kupujący książki lub czasopisma branżowe ma prawo do wliczenia wydatków w koszty. Tym samym fotograf prowadzący działalność może kupić poradniki o fotografowaniu, tak samo jak osoba prowadząca cukiernie może zakupić odpowiednie książki kucharskie i zaliczyć je do kosztów.
Szkolenia, warsztaty, studia podyplomowe
Wszystkie z wyżej wymienionych rzeczy, jeśli mają uzasadnienie i są potrzebne do prowadzenia działalności, to można wliczyć je w koszta.
Kursy językowe
Kurs językowy będzie można uznać jako koszt uzyskania przychodu, jeśli przedsiębiorca potrzebuje nauki obcego języka do kontaktu z kontrahentami. Tym samym programista prowadzący własną firmę może się uczyć japońskiego, jeśli posiada dużą część klientów z tego kraju.
Strona WWW lub/i reklama w internecie
Kosztami uzyskania przychodu mogą być wszystkie koszty związane ze stroną WWW, czyli projekt strony, zakup domeny, pozycjonowanie, opłacenie tekstów na stronę. Podobnie jest w sytuacji reklamy internetowej. Do kosztów wlicza się m.in. płatne ogłoszenia, reklama w social mediach, e-mail marketing.
Czym jest koszt reprezentacji?
Niestety nie ma przepisu, który ściśle określałby czym jest koszt reprezentacji. Bardzo dużo zależy tu od interpretacji urzędników. Oznacza to, że przedsiębiorca ponosząc koszty, powinien zwrócić na ich wartość, tak aby nie zakwalifikować danego zakupu jako koszt reprezentacji. Wartość kupionych przedmiotów nie powinna odbiegać od przyjętych standardów. Z pewnością za kosz reprezentacji zostanie uznany drogi obraz znanego artysty wiszący na ścianie w biurze lub nieadekwatnie zbyt drogie designerskie meble.
Chcesz założyć działalność?! Zapraszamy do kontaktu z naszymi biurami!
Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Centrum
Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Rynek 28
Wirtualne Biuro Wrocław – Coworking Centrum
Wirtualne Biuro Poznań – Clockwork