Produkt jako element koncepcji 4P

Produkt jako element koncepcji 4P

Produkt jako element koncepcji 4P – Jak już wspomnieliśmy w artykule ”Marketing MIX – czyli magia sprzedaży” Produkt jest jednym z elementów marketingu MIX. Dla przypomnienia objaśnijmy, że koncepcja 4P składa się z produktu, ceny, dystrybucji i promocji. Co tłumaczone na angielski daje nam: product, price, place i promotion. W tym artykule zajmiemy się bliżej produktem.

Chcesz być na bieżąco?! POLUB NAS NA INSTAGRAMIE!

Instagram Banner

Chcesz być na bieżąco?! POLUB NAS NA INSTAGRAMIE!

Czytaj  Czas w negocjacjach - Zobacz jaki jest ważny !

Chcesz założyć działalność w Krakowie?

Zadzwoń – 516 066 671

Chcesz założyć działalność w Poznaniu?

Zadzwoń – 790 840 670

Czytaj  Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

Jeśli czytałeś poprzedni artykuł ”Marketing MIX – czyli magia sprzedaży” wiesz już, że produkt w koncepcji 4P składa się z: jakości, marki, opakowania, obsługi klienta oraz gwarancji jaką udzielasz.

Wyjaśnijmy, więc po kolei w czym rzecz. Zdaniem Philipa Kotlera w samym produkcie możemy wyróżnić 5 poziomów. Wyjaśnimy je na przykładzie telewizora.

  • Podstawowy pożytek – czyli sam telewizor jako taki
  • Teraz wchodzimy na kolejny poziom, czyli produkt podstawowy. Innymi słowy – to co klient dostanie oprócz telewizora, żeby móc go użytkować ( kable, nóżki na których ma stać)
  • Produkt oczekiwany – czyli to czego klient tak naprawdę oczekuje. Na przykład, telewizor z obrazem w jakości full HD
  • Produkt rozszerzony, czyli wisienka na torcie – to , że mam w telewizorze dostęp do Internetu ( telewizor typu smart)
  • Produkt potencjalny, czyli wszystkie unowocześnienia produktu w przyszłości

Jakość produktu w koncepcji 4P

Produkt, jako element koncepcji 4P to, także jakość Jest to odpowiedź na pytanie w jakim stopniu zaspokajasz potrzeby klienta. Możesz wyróżnić tutaj dwa rodzaje cech. Po pierwsze cechy które przede wszystkim świadczą o materialnej wartości produktu – To jest trwałość produktu, dobre wykonanie. Drugi rodzaj cech świadczących o jakości produktu, to te związane ze sferą emocjonalną klienta. Innymi słowy ”dzięki mojemu nowemu telewizorowi, mam lepszą grafikę gdy gram w FIFA” Chodzi tu o to, że lepiej widać piłkę i biegnącego piłkarza, nawet gdy za oknem świeci słońce.

Czytaj  Zawieszenie działalności gospodarczej

Oba aspekty jakości łączą się ze sobą. Produkty lepsze jakościowo, są bardziej kosztochłonne z punktu widzenia przedsiębiorstwa. Nawet jeśli nie spełnisz wszystkich możliwych wymagań, nie stoisz na przegranej pozycji. Każdy nabywca zwróci uwagę na inne cechy jakościowe.

Produkt jako element koncepcji 4P – Marka produktu

Marka to nazwa innymi słowy , symbol, napis, wzór lub ich połączenie.. Chodzi tutaj też o, kompozycja kolorystyczną, Wszystkich tych elementów używamy, aby wyróżnić nasz produkt na rynku. Przede wszystkim musimy go odróżnić od produktów konkurenta. .Marka produktu ma wiele bardzo ważnych aspektów do spełnienia, najważniejsze z nich to:

  • identyfikacja produktu na rynku
  • promocja produktu – ma być magnesem przyciągającym klientów
  • gwarancja oczekiwanej jakości

Opakowanie produktu

Opakowanie jest sposobem ”owinięcia” produktu, jest ono dość drogą częścią samego produktu. – Zwłaszcza gdy firma chce ”być eco friendly” i nie używa opakowań plastikowych. Co więcej opakowanie to ważny element strategii marketingowej. Zauważ, że to pierwsze co dostrzega klient w kontakcie z Twoim produktem. Można to zaobserwować głównie wśród dzieci, cukierki, opakowane w pudełko z bohaterami kreskówki smakują przecież zupełnie inaczej. A Ty ile razy kupiłaś perfumy, tylko dlatego, że podobał Ci się flakonik? Oprócz funkcji marketingowej i promocyjnej opakowanie powinno jeszcze spełniać trzy inne funkcje

  • ochronną – abyś mógł bezpiecznie dostarczyć produkt do domu
  • informacyjną – gdzie klient znajdzie wiedzę o tym co właściwie kupił. Szczególnie ważne przy produktach spożywczych ( data ważności, składniki odżywcze produktu)
  • jak już wspomnieliśmy opakowanie powinno być przyjazne dla środowiska.

Obsługa klienta – też składa się na produkt.

Dziwne prawda ? Wyjaśniamy. Chodzi tutaj o cały proces od momentu zaistnienia potrzeby u klienta, poprzez rozmowę ze sprzedawcą , sam zakup i po sprzedażową obsługę klienta. Możesz tutaj wykorzystać media społecznościowe, kontent marketing, który pomoże wykreować potrzeby klienta. Infolinia dla klientów pomoże rozwiać powstałe wątpliwości. Sam sprzedawca powinien dobrze znać produkt, umieć doradzić klientowi – W ten sposób nawiązuje z nim głębszą relację

Czytaj  Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?

Produkt jako element koncepcji 4P – Gwarancja

Z reguły im dłuższy okres gwarancji tym firma i sam produkt jest lepiej, postrzegany jest na rynku. Warto zauważyć, że znaczenie ma także łatwość wymiany wadliwego towaru, kontakt z serwisem, który rozwiąże problem. spróbuj także zautomatyzować proces przyjmowania zgłoszeń.

Podsumowanie

Produkt to nie tylko sama rzecz, którą sprzedajesz. Znaczenie ma także kilka innych elementów. Klient przede wszystkim zwraca uwagę na łatwy i szybki kontakt ze sprzedawcą. Klient chce porady, chce uczciwej informacji. Przede wszystkim zależy mu na uzyskaniu pewności, że spełnisz jego oczekiwania. Sprawdza terminowość dostawy. Czasem oczekuje też dogodnych rat do spłaty.

Chcesz założyć działalność w Krakowie?

Zadzwoń – 516 066 671

Chcesz założyć działalność w Poznaniu?

Zadzwoń – 790 840 670

Czytaj  Blog firmowy — skąd wiedzieć o czym pisać?

Chcesz założyć działalność?! Zapraszamy do kontaktu z naszymi biurami!

Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Centrum

Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Rynek 28

Wirtualne Biuro Wrocław – Coworking Centrum

Wirtualne Biuro Poznań – Clockwork

Biuro247

Czytaj  Czas w negocjacjach - Zobacz jaki jest ważny !

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *