Biznesplan - dla kogo i w jakim celu?

Biznesplan związany jest z dokładnym przemyśleniem i zaplanowaniem działań, których podejmiesz się w ramach działań swojej firmy. Bez wątpienia brak biznesplanu to łatwa droga do biznesowej porażki. Popieramy tę opinię. Zatem w jaki sposób rzetelnie przygotować się do prowadzenia własnej działalności? Odpowiedzią na to pytanie jest właśnie biznesplan! Właściwie to nic innego jak pisemne sprecyzowanie oczekiwań przedsiębiorcy, zaplanowanie firmy od początku do końca.

Pamiętaj, że założenie firmy jest związanie z szeregiem czynności, które powinieneś wykonać. Jak już mówiliśmy, to nie tylko rejestracja działalności. Co więcej przepis na sukces to pomysł + planowanie + strategia + wykonanie

  • Pomysł to twoja koncepcja, czym chcesz się zająć w ramach prowadzonej działalności.
  • Planowanie to określenie, co musisz zrobić, żeby rozpocząć realizację swojego pomysłu.
  • Strategia to ustalenie, co jest ci potrzebne do osiągnięcia założeń i jak chcesz to zrobić.
  • Wykonanie to realizacja poszczególnych zadań, zgodnie z harmonogramem.

Przeczytaj, aby dowiedzieć się więcej o biznesplanie: Biznesplan dla kogo i w jakim celu

Biznesplan w praktyce

Od czego zacząć sporządzanie biznesplanu?

Nie ma jednego idealnego wzoru, według którego powinieneś stworzyć swój biznesplan. Z tego powodu jego forma i charakter zależy od przeznaczenia, zgodnie z którym będzie wykorzystywany. Dodatkowo podczas tworzenia biznesplanu nie ma konieczności byś trzymał się określonych, sztywnych reguł. Jednakże warto trzymać się sprawdzonego schematu, który jest przedmiotem tego artykułu. Po pierwsze, polecamy Ci najpierw usiąść i zastanowić się nad ogólnym obrazem Twojej firmy. Mając to na uwadze, pomocne w stworzeniu biznesplanu będzie udzielenie odpowiedzi na kilka podstawowych pytań:

  • Czym ma zajmować się Twoja firma? Chcesz świadczyć usługi, produkować, sprzedawać?
  • Czy to, co planujesz robić w ramach swojej działalności sprawia Ci przyjemność?
  • Czy są jakieś nietypowe korzyści lub usługi, które możesz zaoferować potencjalnym klientom?
  • Jaki obszar ma obejmować Twoja firma? To biznes lokalny, ogólnokrajowy, międzynarodowy?
  • Jakie są Twoje realne cele?
Czytaj  Dodatek za godziny nocne

Jeśli chodzi o cele biznesowe, z pomocą przychodzi koncepcja SMART. Zbiór postulatów, którymi powinien charakteryzować się poprawnie sformułowany cel. To skrót pochodzący od angielskich słów:

S – Specific, czyli skonkretyzowany
M – Measurable, czyli mierzalny
A – Achievable, czyli osiągalny
R – Relevant, czyli istotny
T – Time-based, czyli określony w czasie.

Biznesplan należy napisać w zwięzły i wiarygodny sposób. Powinien mieć on czytelny układ i bazować na łatwym w zrozumieniu języku. Zadbaj również o jego przejrzystość i logiczność. To znacznie usprawni proces jego tworzenia, a w konsekwencji również wdrażania.

Chcesz założyć działalność w Krakowie?

Zadzwoń – 516 066 671

Chcesz założyć działalność w Poznaniu?

Zadzwoń – 790 840 670

Czytaj  Pomoc de minimis dla przedsiębiorcy

Chcesz założyć działalność?! Zapraszamy do kontaktu z naszymi biurami!

Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Centrum

Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Rynek 28

Wirtualne Biuro Wrocław – Coworking Centrum

Wirtualne Biuro Poznań – Clockwork

Biuro247

Czytaj  Sprzedajesz jedzenie - masz obowiązki

Elementy konieczne biznesplanu

Typowy biznesplan składa się z kilku podstawowych części:

Biznesplan – streszczenie przedsięwzięcia

To skrótowa wersja całego biznesplanu. Streszczenie powinno zachęcać potencjalnego inwestora do przyjrzenia się bliżej Twojemu projektowi. Z tego powodu warto, abyś zadbał o jego staranność i precyzyjność. Streszczenie przedsięwzięcia możesz napisać na końcu biznesplanu. Wynika to z faktu, że powinieneś zamieścić w nim najważniejsze dane i argumenty, informujące o firmie. Co powinno zawierać streszczenie biznesplanu? Umieść w nim:

  • nazwę przedsiębiorstwa oraz nazwiska właścicieli,
  • cel opracowania biznesplanu,
  • koncepcję rozwoju firmy,
  • krótki opis produktu/usługi i rynków zbytu,
  • korzyści dla klienta,
  • przewidywane koszty i zyski,
  • plan wykorzystania środków inwestycyjnych.
Biznesplan – charakterystyka przedsiębiorstwa

To podstawowe informacje o firmie. Powinieneś napisać je w sposób czytelny, lecz zwięzły, krótki. W charakterystyce przedsiębiorstwa warto, abyś zamieścił:

  • swój życiorys zawodowy (wykształcenie, doświadczenie zawodowe i inne kwalifikacje),
  • lokalizację i obszar działania,
  • numer telefonu oraz adres do korespondencji,
  • rodzaj działalności (np. handel, produkcja, usługi),
  • przedmiot i zakres tej działalności,
  • formę organizacyjno-prawną.
Czytaj  Produkt jako element koncepcji 4P
Biznesplan – opis oferowanego produktu/usługi

W tej części swojego biznesplanu powinieneś wyjaśnić, co chcesz zaoferować. Ponadto zastanów się kto może być potencjalnym klientem, kogo zainteresuje Twój produkt lub usługa. Sporządzając opis skup się na koniecznych informacjach:

  • rodzaj oferowanego produktu/usługi,
  • jego nazwa,
  • cena produktu/usługi,
  • koszty jego wytworzenia,
  • jego ewentualna konkurencja,
  • jego główne cechy i zalety.

Zaprezentuj swój produkt lub usługę w jak najbardziej realny sposób. Oprócz tego podane przez Ciebie informacje powinny być poparte konkretnymi danymi z oficjalnych źródeł.

Biznesplan – zarządzanie i pracownicy

Umieść informacje dotyczące kadry zarządzającej oraz pracowników. Ta część biznesplanu jest niezwykle istotna. Pamiętaj, że nawet najlepsza firma potrzebuje odpowiednich ludzi, którzy ją rozwiną i poprowadzą.

Biznesplan – rynek i konkurencja

Ten fragment biznesplanu powinien przedstawiać otoczenie, do którego kierowany jest produkt lub usługa. Zawrzyj przede wszystkim informacje o branży i panujących w niej tendencji oraz charakterystykę konkurencji i głównych nabywców Twojego produktu lub usługi. Powinieneś poznać swoją konkurencję oraz potrzeby potencjalnych klientów. Dodatkowo zastanów się – Czym charakteryzuje się Twoja branża? Jaka jest przybliżona liczba potencjalnych klientów? Kim są główni nabywcy?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *