Bez wątpienia wielu przedsiębiorców chętnie korzysta z możliwości, jakie daje refaktura, mianowicie przeniesienia dodatkowych kosztów na kontrahenta. Jednak czym ona dokładnie jest oraz jak jej poprawnie używać? To pytania, które również nasuwają się, gdy słyszysz to pojęcie po raz pierwszy. Przeczytaj artykuł do końca, aby dowiedzieć się co musi zawierać refaktura?
Co to dokładnie jest refaktura?
Zacznijmy od tego, że obowiązujące przepisy podatkowe nie regulują dokładnie tego pojęcia. W związku z tym, jak w przypadku każdej niejasności najlepiej odnieść się do ustawy o VAT (art. 8 ust. 2a). Zapis ten, mówiąc w skrócie, stanowi o tym, że jeśli podatnik nabył usługę we własnym imieniu, ale dla osoby trzeciej, to w efekcie do rozliczenia jest zobowiązana, osoba z niej korzystająca. W wyniku tego pierwotny nabywca usługi, formalnie odsprzedaje ją odbiorcy faktycznemu.
Co musi zawierać dobrze złożona refaktura?
Należy pamiętać, że refaktura nie musi być odzwierciedleniem bazowego dokumentu. Musi przeto, analogicznie do standardowej faktury, musi zawierać wszystkie wymagane w tym dokumencie dane. Zalicza się do nich między innymi:
- datę wystawienia,
- numer identyfikujący faktury,
- imiona i nazwiska osób biorących udział,
- ich adresy oraz numery NIP,
- daty,
- nazwę usługi,
- wartość sprzedaży netto,
- VAT,
- kwotę brutto.
W szczególności, opis zawarty w refakturze musi jasno odpowiadać na pytanie, co jest sprzedawane, w celu dopasowania odpowiedniej stawki VAT. Ponadto dobrze by było, aby osoba wystawiająca refakturę dla zwiększenia przejrzystości transakcji, dopisała na niej adnotację, że mamy do czynienia z refakturą.
Istota refakturowania
Refaktura powinna być wystawiona w formacie nienaruszonym, czyli w takiej wartości i formie, w jakiej została kupiona przez pierwszego nabywcę. W skrócie mówiąc, usługa podlegająca refakturowaniu nie może być modyfikowana o dodatkowe koszty, prowizję lub marżę. Jeśli coś takiego miałoby miejsce, należy to rozliczyć jako kolejną sprzedaż. Na koniec należy dodać, że w związku z tym iż moment powstania obowiązku podatkowego nie określono w przepisach odnośnie podatku dochodowego, podobnie jak przy VAT, należy przyjąć ogólną zasadę.
Przeczytaj o:
Kiedy można anulować fakturę VAT?
Chcesz założyć działalność?! Zapraszamy do kontaktu z naszymi biurami!
Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Centrum
Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Rynek 28
Wirtualne Biuro Wrocław – Coworking Centrum
Wirtualne Biuro Poznań – Clockwork