Polskie prawo chroni nabywców przed nieuczciwymi praktykami sprzedawców. Niezależnie od tego, czy sprzedawcą jest firma, czy też osoba prywatna. Jednym z najważniejszych przepisów chroniących kupującego jest art. 556 kodeksu cywilnego tworzący tzw. rękojmię.
Przeczytaj poniższy artykuł, aby dowiedzieć się czego dotyczy i kiedy masz prawo z niej skorzystać.
Przeczytaj również: Jak przygotować procedurę reklamacji?
Rękojmia – wyjaśnienie pojęcia
Rękojmia to podstawa jednej z dwóch możliwych dróg składania reklamacji przez konsumenta (obok gwarancji). Na czym polega różnica między tymi dwiema możliwościami? Za reklamację z tytułu gwarancji odpowiada producent, natomiast z tytułu rękojmi – sprzedawca. Rękojmia to tryb dochodzenia odpowiedzialności od przedsiębiorcy w związku z ujawnioną wadą fizyczną lub prawną zakupionego towaru konsumpcyjnego.
Wada fizyczna | Wada prawna |
Brak właściwości, które produkt tego rodzaju mieć powinien mieć – np. naczynie żaroodporne pęka pod wpływem wysokiej temperatury; | Artykuł jest własnością osoby trzeciej – np. pochodzi z kradzieży; |
Nie ma właściwości, o których konsument został zapewniony przez sprzedawcę lub reklamę – np. urządzenie medyczne nie ma właściwości leczniczych opisywanych przez pracownika sklepu; | Jest obciążony prawem osoby trzeciej – np. osobie trzeciej przysługuje prawo pierwokupu; |
Nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy okazji zawierania umowy, jeśli przedsiębiorca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia – np. telefon nie jest wodoodporny, a konsument przed zakupem poinformował sprzedawcę, że ma zamiar nurkować, | Cechuje się ograniczeniami w korzystaniu lub rozporządzaniu nim w wyniku decyzji lub orzeczenia właściwego organu – np. został zabezpieczony w postępowaniu karnym jako dowód w sprawie. |
Artykuł został wydana kupującemu w stanie niezupełnym – np. telefon sprzedany bez ładowarki, choć powinna być w zestawie. |
Zgodnie z przepisami osoby fizyczne, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą mogą skorzystać z rękojmi w ramach stwierdzenia wady artykułu. Ponadto nie są zobowiązani do tego, aby udowadniać, że dana wada istniała w chwili wydania rzeczy. Dodatkowo okres rozpatrzenia rękojmi przez sprzedawcę wynosi 14 dni od dnia złożenia reklamacji z tytułu rękojmi.
Jeżeli sprzedana rzecz ma wadę, kupujący może:
– odstąpić od umowy,
– ubiegać się o obniżenie ceny,
– żądać dostarczenia towaru wolnego od wad,
– ubiegać się o usunięcie wady.
Chcesz założyć działalność w Krakowie?
Zadzwoń – 516 066 671
Chcesz założyć działalność w Poznaniu?
Zadzwoń – 790 840 670
Czas trwania rękojmi
Rękojmia jest to uprawnienie, które przysługuje z mocy prawa i można z niej skorzystać, jeżeli:
- w przypadku rzeczy – wykryjesz wadę w ciągu 2 lat od wydania rzeczy;
- nieruchomości – w ciągu 5 lat;
- w przypadku rzeczy używanych – w ciągu roku (art. 568 § 1–2 kc).
W przypadku, kiedy to sprzedawca umyślnie nie powiadomił kupującego o wadzie rzeczy, to termin do korzystania z rękojmi jest nieokreślony – w każdym momencie od czasu zauważenia wady kupujący może zgłosić się do sprzedawcy i złożyć reklamację z tytułu rękojmi (art. 568 § 6 kc).
Warte uwagi: Fundacja rodzinna – rodzinny skarbiec?
Chcesz założyć działalność?! Zapraszamy do kontaktu z naszymi biurami!
Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Centrum
Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Rynek 28
Wirtualne Biuro Wrocław – Coworking Centrum
Wirtualne Biuro Poznań – Clockwork