Rękojmia

Polskie prawo chroni nabywców przed nieuczciwymi praktykami sprzedawców. Niezależnie od tego, czy sprzedawcą jest firma, czy też osoba prywatna. Jednym z najważniejszych przepisów chroniących kupującego jest art. 556 kodeksu cywilnego tworzący tzw. rękojmię.

Przeczytaj poniższy artykuł, aby dowiedzieć się czego dotyczy i kiedy masz prawo z niej skorzystać.

Przeczytaj również: Jak przygotować procedurę reklamacji?

Rękojmia – wyjaśnienie pojęcia

Rękojmia to podstawa jednej z dwóch możliwych dróg składania reklamacji przez konsumenta (obok gwarancji). Na czym polega różnica między tymi dwiema możliwościami? Za reklamację z tytułu gwarancji odpowiada producent, natomiast z tytułu rękojmi – sprzedawca. Rękojmia to tryb dochodzenia odpowiedzialności od przedsiębiorcy w związku z ujawnioną wadą fizyczną lub prawną zakupionego towaru konsumpcyjnego.

Wada fizycznaWada prawna
Brak właściwości, które produkt tego rodzaju mieć powinien mieć – np. naczynie żaroodporne pęka pod wpływem wysokiej temperatury;  Artykuł jest własnością osoby trzeciej – np. pochodzi z kradzieży;  
Nie ma właściwości, o których konsument został zapewniony przez sprzedawcę lub reklamę – np. urządzenie medyczne nie ma właściwości leczniczych opisywanych przez pracownika sklepu;  Jest obciążony prawem osoby trzeciej – np. osobie trzeciej przysługuje prawo pierwokupu;  
Nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy okazji zawierania umowy, jeśli przedsiębiorca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia – np. telefon nie jest wodoodporny, a konsument przed zakupem poinformował sprzedawcę, że ma zamiar nurkować,Cechuje się ograniczeniami w korzystaniu lub rozporządzaniu nim w wyniku decyzji lub orzeczenia właściwego organu – np. został zabezpieczony w postępowaniu karnym jako dowód w sprawie.  
Artykuł został wydana kupującemu w stanie niezupełnym – np. telefon sprzedany bez ładowarki, choć powinna być w zestawie.   

Zgodnie z przepisami osoby fizyczne, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą mogą skorzystać z rękojmi w ramach stwierdzenia wady artykułu. Ponadto nie są zobowiązani do tego, aby udowadniać, że dana wada istniała w chwili wydania rzeczy. Dodatkowo okres rozpatrzenia rękojmi przez sprzedawcę wynosi 14 dni od dnia złożenia reklamacji z tytułu rękojmi. 

Czytaj  Czy można zostawić depozyt u notariusza

Jeżeli sprzedana rzecz ma wadę, kupujący może:

– odstąpić od umowy,
– ubiegać się o obniżenie ceny,
– żądać dostarczenia towaru wolnego od wad,
– ubiegać się o usunięcie wady.

Chcesz założyć działalność w Krakowie?

Zadzwoń – 516 066 671

Chcesz założyć działalność w Poznaniu?

Zadzwoń – 790 840 670

Czytaj  Pracownik młodociany – warto wiedzieć
Rękojmia – prawo konsumenta

Czas trwania rękojmi

Rękojmia jest to uprawnienie, które przysługuje z mocy prawa i można z niej skorzystać, jeżeli:

  1. w przypadku rzeczy – wykryjesz wadę w ciągu 2 lat od wydania rzeczy;
  2. nieruchomości – w ciągu 5 lat; 
  3. w przypadku rzeczy używanych – w ciągu roku (art. 568 § 1–2 kc).

W przypadku, kiedy to sprzedawca umyślnie nie powiadomił kupującego o wadzie rzeczy, to termin do korzystania z rękojmi jest nieokreślony – w każdym momencie od czasu zauważenia wady kupujący może zgłosić się do sprzedawcy i złożyć reklamację z tytułu rękojmi (art. 568 § 6 kc). 

Warte uwagi: Fundacja rodzinna – rodzinny skarbiec?

Chcesz założyć działalność?! Zapraszamy do kontaktu z naszymi biurami!

Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Centrum

Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Rynek 28

Wirtualne Biuro Wrocław – Coworking Centrum

Wirtualne Biuro Poznań – Clockwork

Biuro247

Czytaj  Pracownik młodociany – warto wiedzieć

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *