Leasing a uszkodzenie pojazdu

W prowadzonej działalności gospodarczej przedsiębiorcy często wykorzystują samochody osobowe lub ciężarowe, które stanowią środki trwałe. Do wydatków związanych z ich używaniem można zaliczyć przede wszystkim amortyzację, ubezpieczenie, bieżące naprawy i remonty, zakup paliwa czy części zamiennych. Ponadto koszty z tego tytułu odnosi się w księgach rachunkowych zasadniczo do kosztów działalności operacyjnej.

Dodatkowo koszty dotyczące samochodu osobowego, do którego nie prowadzisz ewidencji przebiegu pojazdu określonych w ustawie o VAT, mogą podlegać ograniczeniom wynikającym z przepisów podatkowych. Przeczytaj niniejszy artykuł, aby dowiedzieć się więcej.

Przeczytaj również: Płatna i niepłatna przerwa w pracy

Uznanie samochodu za środek trwały

Aby samochód mógł zostać uznany za środek trwały, powinien spełniać warunki określone w art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy o rachunkowości. Na mocy tego przepisu przez środki trwałe rozumie się rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Wyróżnia się wśród nich m.in. środki transportu.

Uznany za środek trwały pojazd wprowadza się do ewidencji bilansowej w jego wartości początkowej. Co należy wziąć pod uwagę wyceniając wartość środka trwałego? Podpowiadamy:

a) niepodlegający odliczeniu VAT – dotyczy to np. firmowych samochodów osobowych. Gdy używane są do celów mieszanych, tj. w działalności gospodarczej i na potrzeby prywatne, w przypadku których przysługuje odliczenie VAT tylko w 50%; kwota VAT w części, która nie podlega odliczeniu (50%), zwiększa wartość początkową auta,

b) koszty bezpośrednio związane z zakupem i przystosowaniem samochodu do stanu zdatnego do używania. Ponadto, w przypadku nowego fabrycznie auta opłaty za dowód rejestracyjny i tablice rejestracyjne.

c) koszty obsługi zobowiązań (np. kredytów bankowych czy pożyczek) zaciągniętych w celu finansowania zakupu środka trwałego i związane z nimi różnice kursowe, pomniejszony o przychody z tego tytułu.

Chcesz założyć działalność w Krakowie?

Czytaj  Jakie organy mogą przeprowadzić kontrolę u przedsiębiorcy?

Zadzwoń – 516 066 671

Chcesz założyć działalność w Poznaniu?

Zadzwoń – 790 840 670

Czytaj  Jak uzyskać dofinansowanie do działalności ?

Amortyzacja samochodu jako środka trwałego

Samochód osobowy, uznany za środek trwały, podlega amortyzacji bilansowej i podatkowej. Dla celów podatku dochodowego, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego, w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej kwotę:

a) 225.000 zł – w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem elektrycznym oraz w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem napędzanym wodorem

b) 150.000 zł – w przypadku pozostałych samochodów osobowych.

W księgach rachunkowych odpisów amortyzacyjnych od środka trwałego dokonuje się drogą systematycznego, planowego rozłożenia jego wartości początkowej na ustalony okres amortyzacji.

Ponadto, z kosztów uzyskania przychodów powinieneś odpisać za każdym razem taką część odpisu amortyzacyjnego, która przypada na wartość początkową samochodu przekraczającą wskazany limit.

Wydatki na samochód w firme
Wydatki na samochód w firmie

Ubezpieczenie samochodu

Dla użytkowanych pojazdów istnieje obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia OC. Możesz również fakultatywnie wykupić ubezpieczenie AC czy NNW. Ważne jest, że wydatki z tego tytułu nie są uwzględniane w wartości początkowej samochodu (nawet gdy zostały poniesione przed przyjęciem go do używania), lecz zaliczane bezpośrednio do kosztów działalności operacyjnej. Koszty ubezpieczenia samochodu odnoszą się najczęściej do 2 lat obrotowych. Konieczne jest zatem rozliczanie ich w czasie na podstawie art. 39 ust. 1 ustawy o rachunkowości.

Wydatki eksploatacyjne

Wszelkie koszty ponoszone w trakcie bieżącego użytkowania firmowego samochodu księgowane są w ciężar kosztów działalności podstawowej. Wśród wydatków eksploatacyjnych można wyróżnić m.in. wydatki związane z:

  • zakupem części zamiennych, w tym nowych opon (letnich i zimowych),
     
  • nabyciem usług wymiany oleju, tarcz i klocków hamulcowych, mycia pojazdu,
     
  • okresowymi badaniami technicznymi,
     
  • zakupem paliwa, płynu do spryskiwaczy, płynu hamulcowego.

Warte uwagi: Rozliczenie delegacji – nowe stawki

Czytaj  Rodzaje kredytów: kredyt konsolidacyjny

Chcesz założyć działalność w Krakowie?

Zadzwoń – 516 066 671

Chcesz założyć działalność w Poznaniu?

Zadzwoń – 790 840 670

Czytaj  Jak uzyskać dofinansowanie do działalności ?

Chcesz założyć działalność?! Zapraszamy do kontaktu z naszymi biurami!

Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Centrum

Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Rynek 28

Wirtualne Biuro Wrocław – Coworking Centrum

Wirtualne Biuro Poznań – Clockwork

Biuro247

Czytaj  Jak uzyskać dofinansowanie do działalności ?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *