Rękojmia – co oznacza dla przedsiębiorcy ? Tym właśnie tematem zajmiemy się dzisiaj. Zarówno w prawie polskim jak i europejskim znajdziemy przepisy regulujące odpowiedzialność sprzedawców i producentów za sprzedawany towar. Co więcej rękojmi podlegają zarówno wady fizyczne towaru jak i wady prawne. Jeśli kupujący wykryje taką wadę towaru może żądać naprawy rzeczy, na koszt sprzedającego. Może żądać jej wymiany. Innym wyjściem jest zażądanie zwrotu pieniędzy lub obniżenie ceny Kolejnym działaniem konsumenta w wypadku stwierdzenia wady jest możliwość odstąpienia od umowy. Warto wiedzieć, że to ostatnie wyjście jest możliwe wyłącznie wtedy, gdy wada ma charakter istotny !
Kiedy mówimy o wadzie prawnej
Warto wiedzieć, że z wadą prawną mamy o czynienia, gdy: rzecz nie jest własnością sprzedającego; jest obciążona prawem osoby trzeciej Wadą jest także ograniczone prawo do korzystania z towaru.
Kiedy mówimy o wadzie fizycznej
Prawo podkreśla przede wszystkim fakt niezgodności towaru z zawartą umową. O wadzie fizycznej mówimy w czterech poniższych przypadkach.
- Wadą fizyczną jest sytuacja, gdy towar nie ma właściwości, które produkt tego rodzaju powinien mieć
- Co więcej towar nie ma właściwości, o których konsument został zapewniony przez sprzedawcę lub reklamę
- Przede wszystkim towar nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy okazji zawierania umowy. – Jeśli przedsiębiorca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia
- O wadzie fizycznej mówimy także wtedy, gdy kupujący otrzymał niekompletny towar
Chcesz założyć działalność w Krakowie?
Zadzwoń – 516 066 671
Chcesz założyć działalność w Poznaniu?
Zadzwoń – 790 840 670
Czytaj także: Jak skonstruować odpowiedni opis stanowiska pracy?
Przedsiębiorca może odmówić !
Przedsiębiorca może odmówić wymiany towaru lub jego naprawy. Jeżeli żądanie klienta byłoby niemożliwa do zrealizowania dla przedsiębiorcy. Możesz odmówić także w przypadku, gdy naprawa wymagałaby nadmiernych kosztów w porównaniu z drugim z możliwych żądań. Odmawiając, sprzedawca może zaproponować inne rozwiązanie. Niezależnie od tego, w tej sytuacji
konsument może zmienić swój wybór i żądać doprowadzenia towaru do stanu zgodności z umową w inny sposób.
Obniżenie ceny ? Tak, ale rozsądne !
Jeśli klient zażąda obniżenia ceny Musi określić kwotę o którą cena ma być obniżona, Należy uwzględnić wartość towaru z wadą i towaru pełnowartościowego.
Druga lub kolejna reklamacja – Czy możesz odmówić ?
Jeśli nie wywiązałeś się ze swoich obowiązków przy pierwszym żądaniu konsumenta w ramach reklamacji, nie możesz zatem odmówić klientowi obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy, Nie masz prawa także odmówić obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy jeśli jest to druga lub kolejna reklamacja danego towaru. Nie ma znaczenia czy reklamacja dotyczy tej samej czy innej wady
Rękojmia – co oznacza dla przedsiębiorcy ? –
Podsumowanie
Rękojmia jest ustawowo uregulowanym sposobem dochodzenia roszczeń. Przedsiębiorca nie może w żaden sposób odmówić przyjęcia reklamacji, jeżeli nie ma to umocowania w przepisach.
Chcesz założyć działalność?! Zapraszamy do kontaktu z naszymi biurami!
Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Centrum
Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Rynek 28
Wirtualne Biuro Wrocław – Coworking Centrum
Wirtualne Biuro Poznań – Clockwork
Chcesz założyć działalność w Krakowie?
Zadzwoń – 516 066 671
Chcesz założyć działalność w Poznaniu?
Zadzwoń – 790 840 670