Ten artykuł będzie mówił podstawowe rzeczy na temat ustawy, która reguluje i tym samym uniemożliwia osobom pełniącym funkcje publiczne prowadzenia działalności gospodarczej. Choćby mogło się to wydawać niekorzystne, to w gruncie rzeczy ma ona chronić. A konkretnie przed tym, aby osoby będące władzą publiczną nie miały nic wspólnego z działaniami korupcyjnymi. Z tego powodu osoby publiczne mają zabronione, aby łączyć wykonywanie funkcji publicznej wraz z prowadzeniem własnej działalności gospodarczej. Przeczytaj artykuł do końca, aby dowiedzieć się więcej w temacie: Funkcja publiczna a działalność gospodarcza.
Przeczytaj o: Prosta spółka akcyjna — nowa forma prowadzenia działalności
Co można uznać za funkcję publiczną?
Niestety w zapisach prawa nie ma jasnej i konkretnej definicji tego słowa. Z pomocą przyszły jednak sądy, które wskazały, czym jest funkcja publiczna. A zatem nie każda osoba publiczna uznaje się za osobę, która pełni funkcje publiczne. Pełnienie funkcji publicznych ma związek z realizowaniem zadań w ramach władz publicznych. Oraz administracji publicznej, organów samorządu terytorialnego oraz dla innych państwowych podmiotów. Ta funkcja będzie odnosiła się do tych organów, które mają uprawnienia dotyczące konkretnej jednostki. Z kolei która ma wpływ na sytuację prawną innych osób.
Ustawa o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne określa, które osoby uznawane są za podmioty wykonujące funkcję publiczne. A zatem jest to m. in.:
- wójt, prezydent miasta, burmistrz i ich zastępcy,
- pracownicy banków państwowych, czyli prezes, wiceprezes, członkowie zarządu,
- członkowie zarządu powiatu oraz województwa,
- pracownicy agencji państwowych.
Chcesz założyć działalność w Krakowie?
Zadzwoń – 516 066 671
Chcesz założyć działalność w Poznaniu?
Zadzwoń – 790 840 670
Co zrobić, gdy osoba posiadająca działalność gospodarczą zostanie np. burmistrzem?
Niekiedy zdarza się sytuacja, że dana osoba prowadzi działalność gospodarczą lub jest udziałowcem w spółce. Jeśli dana osoba zostanie wybrana na burmistrza musi zaprzestać wykonywania pracy. W przypadku, gdy jest udziałowcem w spółce lub posiada akcje i jest ich więcej niż 10% udziałów, to będzie zmuszona, aby zbyć akcje i udziały w przeciągu 3 miesięcy od wyboru na burmistrza. Jeśli osoba nie dostosuje się do tego nakazu, będą nałożone na nią sankcje. Wszystko zależy od zajmowanego stanowiska. Konsekwencją może być odwołanie ze stanowiska, wygaśnięcie mandatu. W innym wypadku rozwiązanie stosunku pracy bez wypowiedzenia i z winy pracownika lub podleganie odpowiedzialności dyscyplinarnej.
Chcesz założyć działalność w Krakowie?
Zadzwoń – 516 066 671
Chcesz założyć działalność w Poznaniu?
Zadzwoń – 790 840 670
Chcesz założyć działalność?! Zapraszamy do kontaktu z naszymi biurami!
Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Centrum
Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Rynek 28
Wirtualne Biuro Wrocław – Coworking Centrum
Wirtualne Biuro Poznań – Clockwork