Analiza SWOT jest bardzo dobrym narzędziem, które służy nie tylko do zbudowania skutecznej strategii marketingowej. Dzięki niej, możesz przebadać jak funkcjonuje Twoje przedsiębiorstwo albo możesz skoncentrować się na mniejszych rzeczach, np. oferowanych usługach lub produktach. W, czyli słabe strony, to elementy, które hamują i uniemożliwiają rozwój. Przeczytaj artykuł do końca, aby dowiedzieć się więcej w temacie: analiza SWOT – W, czyli słabe strony.
Koniecznie przeczytaj: Analiza SWOT – czym jest i kiedy ją stosować?
Słabe strony, czyli jakie?
Najprościej rzecz ujmując, słabe cechy to wszystkie czynniki, które hamują rozwój lub wpływają negatywnie na funkcjonowanie Twojego przedsiębiorstwa. Dzięki wiedzy, jaką zdobędziesz podczas analizy SWOT możesz dobrać odpowiednie działanie tak, aby jak najlepiej wykorzystać swój potencjał i jak najbardziej zminimalizować ryzyko niepowodzenia lub porażki.
Aby ułatwić ustalenie słabych stron badanego zagadnienia, najlepiej zadać sobie kilka pomocniczych pytań, np.:
- W czym jako firma X jesteśmy gorsi od konkurencji?
- Dlaczego nasza usługa i produkt nie cieszą się zainteresowaniem?
- Jakie uwagi mają klienci do naszej firmy, do naszych usług lub produktów?
Jakie mogą być słabe strony?
Przykładowe słabe strony:
- brak doświadczenia,
- brak wystarczającej infrastruktury,
- niska opłacalność,
- brak nowoczesnego zaplecza technicznego,
- brak wystarczających środków finansowych,
- znikoma rozpoznawalność marki,
- brak reklamy,
Analiza SWOT – W, czyli słabe strony – Strategie postępowania ze słabą stroną w udziale
Dominujące słabe cechy wraz z inną mogą tworzyć poniższe strategie postępowania:
- słabe strony + szanse = strategia konkurencyjna (mini-maxi),
W tym przypadku, najważniejszym zadaniem będzie eliminacja wad oraz minusów, które uniemożliwiają wykorzystywanie przytrafiających się szans. Strategia firmy powinna minimalizować słabości, aby wykorzystać okazje zewnętrzne. W ramach strategii skoncentruj się na np. redukcji kosztów oraz ulepszeniu produktów bądź usług.
- słabe strony + zagrożenia = strategia defensywna (mini-mini).
Oznacza to, że wady i minusy przedsiębiorstwa lub projektu potęgowane są przez zagrożenia. Rozwiązaniem z tej sytuacji jest np. Utrzymanie się na rynku oraz oddalenie się od ryzyka bankructwa.
Przeczytaj o:
Analiza SWOT – S, czyli mocne strony
oraz Analiza SWOT – O, czyli szanse
Analiza SWOT – T, czyli zagrożenia
Chcesz założyć działalność?! Zapraszamy do kontaktu z naszymi biurami!
Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Centrum
Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Rynek 28
Wirtualne Biuro Wrocław – Coworking Centrum
Wirtualne Biuro Poznań – Clockwork