Jaka jest różnica pomiędzy marżą a narzutem ? – Wielu przedsiębiorców i to ne tylko tych początkujących źle stosuje pojęcie marży oraz narzutu. W dzisiejszym artykule dowiesz się, że marża i narzut to nie jest to samo. Ponad to podpowiemy Ci jak zastosować wiedzę o marży do analizy kondycji finansowej Twojej firmy.

Jaka jest różnica pomiędzy marżą a narzutem ?

Jaka jest różnica pomiędzy marżą a narzutem ? –

Czym jest Marża a czym Narzut ?

Najpierw podamy prosty do zastosowania wzór na obliczenie marży.

Marża =( wartość sprzedaży – koszt sprzedaży) / wartość sprzedaży

Rozbijając ten wzór na czynniki pierwsze wiemy, że wartość sprzedaży to nic innego jak ilość sprzedanych sztuk pomnożona przez cenę sprzedaży. Natomiast koszt to koszt zakupu towaru.

Przykład – sprzedajemy wózki dziecięce. Załóżmy, że w tym miesiącu sprzedałeś 70 wózków dziecięcych po 3.000 za sztukę. Nasza wartość sprzedaży to zatem 210.000 złotych. Załóżmy, że koszt sprzedaży to 2.000 złotych.

Jak będzie zatem marża ?

(210.000 – 140.000) / 210.000 = 0,33

Nasza marża to 33%, czyli tyle zarabiamy.

(3.000 x 70) x 33% = 210.000 x 33%= 69.300

Czyli tak naprawdę zarobiliśmy 69.300 – reszta z pozostałej kwoty 210.000 to koszty w tym koszty stałe prowadzenia firmy.

Jaka jest różnica pomiędzy marżą a narzutem ?

Chcesz założyć działalność w Krakowie?

Zadzwoń – 516 066 671

Chcesz założyć działalność w Poznaniu?

Zadzwoń – 790 840 670

Czytaj  Jak skonstruowana jest Unia Europejska?

Narzut =( wartość sprzedaży – koszt sprzedaży) / koszt sprzedaży

Posługując się dalej naszym przykładem mamy narzut =

(210.000 – 140.000) / 140.000 = 0,5

Narzut przydaje się wtedy, gdy chcesz ustalić cenę sprzedaży. W tym wypadku musisz znać wszystkie koszty.

Jeśli chcesz wiedzieć po jakiej cenie należy coś sprzedać posłuż się narzutem.

Cena sprzedaży = cena zakupu + cena sprzedaży x narzut

Czytaj  Analiza Finansowa - Kopex S.A. - Wstępna analiza bilansu

3.000+2.000 x 0,5 =2.500

Przeczytaj także: CIT-ST – kogo dotyczy?

Jak wykorzystać wiedzę o marży w analizie finansowej ?

Przede wszystkim warto analizować wskaźnik CM czyli Contribution Margin – Marża zysku brutto. Dostarcza informacji ile środków z całej sprzedaży pozostaje na utrzymanie firmy.

CM= ( sprzedaż + koszty sprzedaży) / sprzedaż

Rozumiejąc różnicę pomiędzy marżą a narzutem możesz odpowiedzieć sobie na pytanie, które działania Twojej firmy przynoszą faktyczne zyski. Możesz dowiedzieć się, które produkty są wysokomarżowe, a które wymagają wsparcia.

Chcesz założyć działalność w Krakowie?

Zadzwoń – 516 066 671

Chcesz założyć działalność w Poznaniu?

Zadzwoń – 790 840 670

Czytaj  Polski nauczyciel w Niemczech i Danii

Chcesz założyć działalność?! Zapraszamy do kontaktu z naszymi biurami!

Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Centrum

Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Rynek 28

Wirtualne Biuro Wrocław – Coworking Centrum

Wirtualne Biuro Poznań – Clockwork

Biuro247

Czytaj  Jednolity Plik Kontrolny (JPK)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *