Jaka jest różnica pomiędzy marżą a narzutem ? – Wielu przedsiębiorców i to ne tylko tych początkujących źle stosuje pojęcie marży oraz narzutu. W dzisiejszym artykule dowiesz się, że marża i narzut to nie jest to samo. Ponad to podpowiemy Ci jak zastosować wiedzę o marży do analizy kondycji finansowej Twojej firmy.
Jaka jest różnica pomiędzy marżą a narzutem ? –
Czym jest Marża a czym Narzut ?
Najpierw podamy prosty do zastosowania wzór na obliczenie marży.
Marża =( wartość sprzedaży – koszt sprzedaży) / wartość sprzedaży
Rozbijając ten wzór na czynniki pierwsze wiemy, że wartość sprzedaży to nic innego jak ilość sprzedanych sztuk pomnożona przez cenę sprzedaży. Natomiast koszt to koszt zakupu towaru.
Przykład – sprzedajemy wózki dziecięce. Załóżmy, że w tym miesiącu sprzedałeś 70 wózków dziecięcych po 3.000 za sztukę. Nasza wartość sprzedaży to zatem 210.000 złotych. Załóżmy, że koszt sprzedaży to 2.000 złotych.
Jak będzie zatem marża ?
(210.000 – 140.000) / 210.000 = 0,33
Nasza marża to 33%, czyli tyle zarabiamy.
(3.000 x 70) x 33% = 210.000 x 33%= 69.300
Czyli tak naprawdę zarobiliśmy 69.300 – reszta z pozostałej kwoty 210.000 to koszty w tym koszty stałe prowadzenia firmy.
Chcesz założyć działalność w Krakowie?
Zadzwoń – 516 066 671
Chcesz założyć działalność w Poznaniu?
Zadzwoń – 790 840 670
Narzut =( wartość sprzedaży – koszt sprzedaży) / koszt sprzedaży
Posługując się dalej naszym przykładem mamy narzut =
(210.000 – 140.000) / 140.000 = 0,5
Narzut przydaje się wtedy, gdy chcesz ustalić cenę sprzedaży. W tym wypadku musisz znać wszystkie koszty.
Jeśli chcesz wiedzieć po jakiej cenie należy coś sprzedać posłuż się narzutem.
Cena sprzedaży = cena zakupu + cena sprzedaży x narzut
3.000+2.000 x 0,5 =2.500
Przeczytaj także: CIT-ST – kogo dotyczy?
Jak wykorzystać wiedzę o marży w analizie finansowej ?
Przede wszystkim warto analizować wskaźnik CM czyli Contribution Margin – Marża zysku brutto. Dostarcza informacji ile środków z całej sprzedaży pozostaje na utrzymanie firmy.
CM= ( sprzedaż + koszty sprzedaży) / sprzedaż
Rozumiejąc różnicę pomiędzy marżą a narzutem możesz odpowiedzieć sobie na pytanie, które działania Twojej firmy przynoszą faktyczne zyski. Możesz dowiedzieć się, które produkty są wysokomarżowe, a które wymagają wsparcia.
Chcesz założyć działalność w Krakowie?
Zadzwoń – 516 066 671
Chcesz założyć działalność w Poznaniu?
Zadzwoń – 790 840 670
Chcesz założyć działalność?! Zapraszamy do kontaktu z naszymi biurami!
Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Centrum
Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Rynek 28
Wirtualne Biuro Wrocław – Coworking Centrum
Wirtualne Biuro Poznań – Clockwork