KPiR czyli Księga Przychodów i Rozchodów jest ewidencją wszystkich osiąganych przychodów jak i ponoszonych kosztów w celu uzyskania przychodu. Pozwala ona, aby rozliczyć się z urzędem skarbowym w kwestii podatku. Ten rodzaj rozliczania nie jest przeznaczony dla wszystkich. Z KPiR mogą korzystać przedsiębiorcy jednoosobowych działalności gospodarczych, spółek cywilnych, spółek partnerskich oraz spółek jawnych. Jak wygląda budowa KPiR? Przeczytaj artykuł do końca, aby dowiedzieć się więcej.
Przeczytaj o: Czy fakturę można anulować?
Co ujmuje się w KPiR?
Księga Przychodów i Rozchodów jest najprostszą formą rozliczania przedsiębiorstwa z urzędem skarbowym. Do KPiR wpisywane są:
- przychody,
- zakup towarów handlowych oraz podstawowych materiałów,
- poniesione wydatki, które mają związek z prowadzoną działalnością,
- koszty prac badawczo-rozwojowych.
Z kolei do KPiR nie wpisuje się:
- zaliczek na poczet sprzedaży towarów lub usług (wynika to z faktu, że nie jest to jeszcze przychód ani także koszt jego uzyskania),
- obrót opakowaniami zwrotnymi,
- koszty inwestycji w czasie jej realizowania,
- jednorazowej pomocy w postaci środków finansowych, np. dotacje.
Jak wygląda założenie KPiR?
Założenie KPiR polega na zastosowaniu się do zasad przyjętych w sporządzeniu w sprawie prowadzenia jej. A zatem trzeba:
- założyć KPiR w dniu 1 stycznia lub w dniu rozpoczęcia działalności gospodarczej. W przeciągu 20 dni od zaistnienia tej sytuacji, należy powiadomić o tym odpowiedniego naczelnika urzędu skarbowego.
- w przypadku spółek (cywilnej, partnerskiej, jawnej) prowadzi się KPiR, jednakże każdy ze wspólników musi zgłosić prowadzenie takiego rodzaju ewidencji do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla miejsca zamieszkania.
Chcesz założyć działalność w Krakowie?
Zadzwoń – 516 066 671
Chcesz założyć działalność w Poznaniu?
Zadzwoń – 790 840 670
Jak wygląda budowa KPiR?
Księgę Przychodów i Rozchodów można prowadzić w formie tradycyjnej lub elektronicznej.
W przypadku formy tradycyjnej, czyli papierowej, która podzielona jest na tematyczne kolumny, trzeba wpisywać tam wartości, a dokładniej:
- kolumna 1 – liczba porządkowa kolejnego wpisy do księgi,
- kolumna 2 – data poniesionego wydatku lub uzyskanego przychodu,
- oraz kolumna 3 – numer faktury lub innego dowodu zakupu,
- kolumna 4 i 5 – dane kontrahentów,
- oraz kolumna 6 – rodzaj transakcji,
- kolumna 7 – wartość sprzedaży towarów lub usług,
- kolumna 8 – przychody, które zostały uzyskane spoza sprzedaży towarów lub usług,
- oraz kolumna 10 – zakup materiałów potrzebnych do produkcji swoich wyrobów oraz zakup towarów handlowych,
- kolumna 11 – koszty na zakup z kolumny 10
- kolumna 12 – informacje o wynagrodzeniach pracowników,
- oraz kolumna 13 – pozostałe koszty,
- kolumna 14 – suma kosztów z kolumny 12 i 13,
- kolumna 15 – należy zostawić pustą,
- oraz kolumna 16 – koszty związane z działalnością badawczo-rozwojową
- kolumna 17 – miejsce, w którym można wpisać swoje uwagi.
W przypadku formy elektronicznej, KPiR wygląda tak samo, tyle, że prowadzi się ją w formie elektronicznej.
Chcesz założyć działalność w Krakowie?
Zadzwoń – 516 066 671
Chcesz założyć działalność w Poznaniu?
Zadzwoń – 790 840 670
[reblex id=’138′