Co to są koszty uboczne zakupu? Jak księgować je w KPiR?

Zacznijmy od tego, że podczas kupowania potrzebnych towarów oraz materiałów, przedsiębiorca ponosi koszty uboczne, które mają związek z zakupionymi rzeczami. Są to dodatkowe pieniądze przeznaczone m. in. na dostarczenie lub wyładunek zakupionych rzeczy. Co to są koszty uboczne zakupu oraz jak księgować je w KPiR? Czy trzeba to robić? Przeczytaj artykuł do końca, aby dowiedzieć się więcej.

Przeczytaj o: Jak przeliczyć przychody i koszty w obcych walutach w VAT?

Co to są koszty uboczne zakupu Jak księgować je w KPiR Jak założyć działalność

Co to są koszty uboczne zakupu oraz jak księgować je w KPiR?

Wracając do wstępu, są to dodatkowe koszty, jakie ponosi osoba kupująca materiały i towary, które przeznacza na:

  • transport,
  • załadunek i wyładunek,
  • ubezpieczenie w drodze, 
  • koszty wysyłki towarów lub materiałów.

A zatem koszty uboczne są to dodatkowe wydatki przeznaczone na możliwość dostarczenia ich do siedziby działalności. Oprócz tego wszelkie inne, które wpłyną na to, że zakupy znajdą się bezpiecznie w miejscu swojego przeznaczenia.

W KPiR znajduje się specjalna kolumna dla kosztów ubocznych. A konkretniej jest to kolumna numer 11, czyli “Koszty uboczne zakupu”. Ze względu na obowiązek rzetelnego i prawidłowego prowadzenia KPiR o którym mówi wiele ustaw i przepisów, jeśli wystąpiła taka sytuacja, trzeba ją umieścić w księdze. I nie powinno być to bagatelizowane oraz w pewien sposób omijane. Pomoże to na ewentualne późniejsze pytania fiskusa. Z kolei wydatki, które poniesiono na zakup towarów i materiałów trzeba umieścić w kolumnie 10 – „Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu”.

Chcesz być na bieżąco?! POLUB NAS NA INSTAGRAMIE!

Instagram Banner

Chcesz być na bieżąco?! POLUB NAS NA INSTAGRAMIE!

Czytaj  Kiedy jesteś małym płatnikiem VAT?
Co to są koszty uboczne zakupu Jak księgować je w KPiR Jak założyć działalność

Chcesz założyć działalność w Krakowie?

Zadzwoń – 516 066 671

Chcesz założyć działalność w Poznaniu?

Zadzwoń – 790 840 670

Czytaj  Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych — kto, kiedy i na co opłaca?
Czytaj  Faktura dla osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej

Przykład: Adam Kowalski zakupił towary handlowe od producenta z Polski. Otrzymał fakturę za zakupione rzeczy na kwotę 12 000 zł netto. Poza tym znajduje się na fakturze zapis o koszcie wysyłki zakupionych rzeczy, który wyniósł 350 zł. 

A zatem w kolumnie numer 10 trzeba wpisać kwotę 12 000 zł, ponieważ dokonane zakupy stanowią towar handlowy. Z kolei w kolumnie 11 należy wpisać koszt uboczny, czyli wydany na dostarczenie towaru – 350 zł.

Chcesz założyć działalność w Krakowie?

Zadzwoń – 516 066 671

Chcesz założyć działalność w Poznaniu?

Zadzwoń – 790 840 670

Czytaj  Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych — kto, kiedy i na co opłaca?

Chcesz założyć działalność?! Zapraszamy do kontaktu z naszymi biurami!

Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Centrum

Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Rynek 28

Wirtualne Biuro Wrocław – Coworking Centrum

Wirtualne Biuro Poznań – Clockwork

Biuro247

Czytaj  Barter — czym jest, jak udokumentować transakcję?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *