Umowa na odległość - Kiedy nie można od niej odstąpić ?

Umowa na odległość – Kiedy nie można od niej odstąpić ?. – W innym naszym artykule dotyczącym umowy na odległość pisaliśmy dokładniej kiedy mamy do czynienia z umową na odległość. Wspomnijmy tylko, że jest to szczególny rodzaj umowy, w której prawo szczególnie chroni konsumenta. Każdy klient, który zdecydował się na zawarcie takiej umowy może od niej odstąpić w terminie 10 dni. Co więcej nie musi podawać żadnej konkretnej przyczyny.

Umowa na odległość - Kiedy nie można od niej odstąpić ?

Kiedy konsumentowi nie przysługuje prawo do odstąpienia od umowy?

Prawo określa jasno sytuacje w których konsument niestety nie może odstąpić od umowy zawartej na odległość Przede wszystkim jest to sytuacja w której jako przedsiębiorca rozpocząłeś świadczenie usługi jeszcze przed upływem tych 10 dni, które uprawniają konsumenta do odstąpienia od umowy. Podkreślić należy, że konsument musi wyrazić zgodę na wcześniejsze wykonywanie usługi.

świadczenia usług rozpoczętych, za zgodą konsumenta, przed upływem ww. dziesięciodniowego terminu
na zastanowienie się, Co ważne odstąpienie nie przysługuje od umów dotyczących świadczeń, za które cena lub wynagrodzenie zależy wyłącznie od ruchu cen na rynku finansowym. Inny przykład to usługa świadczona pod konkretne wytyczne klienta – na jego zamówienie. Nie można odstąpić od umowy jeśli jej przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu. Co ciekawe dotyczy to także umów na dostarczenie prasy czy gier.

Umowa na odległość - Kiedy nie można od niej odstąpić ?

Przeczytaj także Regulamin pracy — kiedy trzeba go wprowadzić?

Umowa na odległość – Kiedy nie można od niej odstąpić ?

Przykłady UOKIK-u

Przykład 1) Pani Grażyna szyje torby, które sprzedaje w internecie. Wszystkie są unikalne, niektóre
jednak mogą być w pewnym zakresie projektowane z uwzględnieniem preferencji klienta bądź klientki. W tym
drugim przypadku – kiedy torba jest szyta zgodnie z wskazówkami nabywcy – konsumentowi nie przysługuje prawo
do odstąpienia od umowy.
Oferty handlowe mogą być składane konsumentowi za pośrednictwem telefonu, faksu bądź poczty elektronicznej
tylko w wypadku, gdy wyraził on na to uprzednią zgodę. A zatem przedsiębiorca najpierw musi ją uzyskać,
a dopiero potem może wysyłać na przykład e-maile reklamowe.
Jeżeli przedsiębiorca składa propozycję zawarcia umowy na odległość i – nie czekając na odpowiedź konsumenta
– spełnia świadczenie, robi to na własne ryzyko. Klient nie musi mu nic płacić, odsyłać towaru ani składać żadnego
oświadczenia. Dzieje się tak nawet wówczas, gdy konsument już wiele razy przyjmował zamówione bądź
niezamówione rzeczy i za nie płacił. Przedsiębiorca nie może powoływać się na takie jego działanie.

Przykład 2) . Sklep internetowy „Librex” sprzedaje książki. Klient składając zamówienie, może zaznaczyć
opcję, w której wyraża zgodę na otrzymywanie reklam rozsyłanych pocztą elektroniczną. Od tej pory „Librex”
ma prawo wysyłać mu e-maile z informacją handlową (dopóki konsument nie cofnie swej zgody). Jednak dopóki
klient nie złoży kolejnego zamówienia, sklep nie powinien mu przysyłać żadnych towarów. Jeśli tak zrobi – uczyni
to na własne ryzyko. Konsument może w takiej sytuacji zatrzymać niezamówione książki nie płacąc za nie.

Chcesz założyć działalność?! Zapraszamy do kontaktu z naszymi biurami!

Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Centrum

Czytaj  Jakie są sankcje karne za źle rozliczony VAT?

Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Rynek 28

Wirtualne Biuro Wrocław – Coworking Centrum

Wirtualne Biuro Poznań – Clockwork

Biuro247

Czytaj  Umowa śmieciowa – co to jest?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *