Poszukiwanie nowego pracownika najczęściej odbywa się przez zamieszczenia ogłoszenia np. w internecie. Pracodawcy mają świadomość, że jest to ważna sprawa i to ona może wpłynąć na to jacy kandydaci wyślą swoją aplikację na dane stanowisko. Jednakże trzeba mieć też na uwadze, że konstruowanie i umieszczanie lakonicznego opisu stanowiska pracy nie jest dobrym pomysłem. Trzeba pamiętać, że w ten sposób ogłoszenie trafia do potencjalnych nowych pracowników. To oni podejmą decyzję, czy wysłać swoje CV czy też nie. Jak skonstruować odpowiedni opis stanowiska pracy? Na jakich aspektach należy się skoncentrować? Przeczytaj artykuł do końca, aby dowiedzieć się więcej.
Przeczytaj o: Jak skutecznie rekrutować pracowników?
Co powinno się zawrzeć w opisie stanowiska pracy?
Przede wszystkim określ pełną i precyzyjną nazwę stanowiska, na które szukasz pracownika. Dobrze jest także opisanie znaczenia w firmie oraz funkcji osobnej zatrudnionej, czyli np. czy będzie odpowiedzialna za nadzór nad realizacją konkretnych projektów lub też będzie osobą, która łączy klienta z firmą. Wskaż zakres odpowiedzialności, za co będzie odpowiedziała przed pracodawcą. Wymień podstawowe zadania oraz nawet na czym będzie polegał dzień pracy, np. odpowiadanie na pytania klientów oraz maile, kontakt z klientem w celu ustalenia terminu spotkania i weryfikacja zgłoszonych uszkodzeń lub praca przy komputerze polegająca na wykonywaniu projektów. Wszytko zależy od tego, na jakie stanowisko poszukujesz pracownika. Choć nie zawsze jest to możliwe, dobrze jest zamieścić krótką informację o tym, jak może wyglądać przyszłość pracownika w firmie, tzn. że po wykonywaniu swoich zadań może otrzymać w przeciągu półtora roku lub szybciej awans na wyższe stanowisko. Potrafi to być dobrą zachętą i motywacją dla pracownika. Zyska tym samym wizje na swoją przyszłość w firmie. Tym samym pozwoli to od razu, aby wzorowo wykonywał swoje obowiązki, ponieważ będzie wiedział jakie spotkają go pozytywne konsekwencje.
Inną ważną rzeczą jest określenie i wskazania ryzyka zawodowego oraz innych niebezpieczeństw, jeśli one występują. Wymień jakie umiejętności chcesz, aby miała nowo zatrudniona osoba. Dobrze jest podzielić je „konieczne” oraz „mile widziane”. I nie wymieniaj przesadnie zbyt wielu rzeczy, na których w gruncie rzeczy Ci nie zależy albo nie będą przydatnie. Tworzenie listy z 20 wymaganymi cechami lub umiejętnościami może i jest konieczne, a nie nie w przypadku każdego etatu. Oprócz tego określ jaki poziom wykształcenia u nowego pracownika jest konieczny. A zatem czy będzie to szkoła średnia, a może studia o określonym profilu.
Opisz co oferujesz pracownikowi
Dodatkowo skoncentruj się także nad tym, co Ty oferujesz nowemu pracownikowi. To jest swego rodzaju Twoja oferta, która wpłynie na otrzymywane aplikacje. Dobrze będzie, jeśli określisz wysokość pensji (nie musi być to nawet konkretna kwota, a widełki wysokości wynagrodzenia). Oprócz tego napisz w jaki sposób wspomagasz pracowników. Może to być zakup karnetu sportowego, prywatne ubezpiecznie zdrowotne, gwarantowanie obiadu, dofinansowanie do kursów lub rabat na sprzedawane przez Ciebie towaru lub usługi. A także to jaki funkcjonuje w Twojej firmie system po osiągnięciu celu lub zrealizowaniu projektu. Określ czy będzie to premia miesięczna, kwartalna, podwyżka pensji lub awans. Opisanie tego, co dajesz pracownikowi jest dużą zachętą i z pewnością zachęcisz tym pracownika. Pamiętaj tylko, aby pisać prawę i nie wykraczać poza prawdziwe warunki.
Jak skonstruować odpowiedni opis stanowiska pracy?
Tworząc ogłoszenie o pracę, pamiętaj, że Polska jest obecnie krajem z jednym z najmniejszych bezroboci w Europie. A w niektórych regionach Polski, liczba potrzebnych osób do zatrudnienia przewyższa bezrobocie. Z tego powodu spraw, aby kandydat był chętny, aby pracować u Ciebie. Szczególnie jest to istotne, jeśli zależy Ci na określonych i nie często spotykanych kwalifikacjach pracownika. W serwisie z ogłoszeniami masz dużą konkurencję. Spraw, aby Twoja oferta nie była taką, którą raczej się odrzuca, ale mimo wszystko wysyła się swoją kandydaturę. Jeśli po kilku dniach otrzymasz odpowiedź od kandydata, która sprawiła na Tobie wrażenie, skontaktuj się z tą osobą w możliwie jak najszybszym czasie. Pamiętaj, że czas jest ważny. Być może kandydat szuka pracy od dłuższego czasu i w przeciągu kolejnych dni może się do niego odezwać firma konkurencyjna.
Chcesz założyć działalność?! Zapraszamy do kontaktu z naszymi biurami!
Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Centrum
Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Rynek 28
Wirtualne Biuro Wrocław – Coworking Centrum
Wirtualne Biuro Poznań – Clockwork