Czasem zdarzają się sytuacje, że przedsiębiorca zgubił lub nie dotarła do niego faktura. Wtedy należy skontaktować się ze sprzedawcą oraz poprosić o wysłanie duplikatu faktury. Przeczytaj artykuł do końca, aby dowiedzieć się więcej w temacie: Zgubiona faktura i otrzymanie duplikatu – jak zaksięgować koszt?

Przeczytaj o: Co zrobić z otrzymaną fakturą, która ma błędy?

Zgubiona faktura i otrzymanie duplikatu jak zaksięgować koszt jak założyć działalność

Zgubiona faktura i otrzymanie duplikatu — jak zaksięgować koszt? – Kiedy można wystawić duplikat faktury?

Nie istnieje przepis zabraniający wystawienia duplikatu faktury. Jego wystawienie najczęściej odbywa się, jeśli nabywca otrzymał fakturę i ją zgubił, przypadkowo zniszczył lub zawieruszył. Powody mogą być także inne, czyli sytuacja, że nabywca w ogóle nie otrzymał faktury i tym samym, do niego nie dotarła. Jednak nie stanowi to dużego problemu, o ile nabywca zareaguje na brak faktury i skontaktuje się ze sprzedawcą, aby wystawił i wysłał fakturę jako duplikat. Elementem, który odróżnia fakturę od jej duplikatu jest ujęcie kosztu uzyskania przychodów. Zależy to od kilku rzeczy.

Jak wygląda rozliczenie duplikatu faktury, która trafiła do nabywcy?

W przypadku, gdy fakturę otrzymał nabywca lecz ją zgubił, to należy ustalić, czy faktura została zaksięgowana w KPiR czy też nie. Jeżeli przedsiębiorca już ją zaksięgował, to nie potrzeba, aby otrzymać duplikat faktury. Natomiast, jeśli faktura nie została jeszcze zaksięgowana, należy ująć ją do KPiR z datą jej wystawienia oraz otrzymania.

Zgubiona faktura i otrzymanie duplikatu jak zaksięgować koszt jak założyć działalność

Jak wygląda rozliczenie duplikatu faktury, która NIE trafiła do nabywcy?

W sytuacji, gdy wystawiona faktura nie trafiła do nabywcy, tym samym nie miał on sposobności, aby ująć ją w KPiR. A zatem musi otrzymać duplikat faktury i zaksięgować ją w kosztach z datą, kiedy otrzymał duplikat.

Jednakże istnieje wyjątek od wskazanych w artykule sytuacji. Jeśli zakupiona rzecz jest materiałem podstawowym lub pomocniczym bądź towarem handlowym to należy postąpić inaczej. Po otrzymaniu towaru i tym samym braku posiadania faktury, należy sporządzić szczegółowy opis i wpisać go do KPiR. A następnie podpiąć do tego duplikat faktury.

Czytaj  Co to są koszty uboczne zakupu? Jak księgować je w KPiR?

Chcesz założyć działalność?! Zapraszamy do kontaktu z naszymi biurami!

Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Centrum

Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Rynek 28

Wirtualne Biuro Wrocław – Coworking Centrum

Wirtualne Biuro Poznań – Clockwork

Biuro247

Czytaj  Faktura wewnętrzna – dokument opodatkowania

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *