Praktycznie w każdym przypadku, przedsiębiorca przed założeniem działalności gospodarczej ponosi różne koszty, tak aby zaopatrzyć się we wszystkie potrzebne rzeczy pozwalające na otworzenie funkcjonującej już firmy. Bez wątpienia zaliczyć do kosztów można zarówno wynajem lokalu, jego remont oraz wyposażenie. Z tego powodu, bardzo duża część początkowych kosztów może zostać uznana jako koszty uzyskania przychodu. A zatem jakie koszty można ponieść przed rozpoczęciem działalności gospodarczej? Przeczytaj artykuł do końca, aby dowiedzieć się więcej.
Przeczytaj o: Jak rozliczyć koszty poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej?
Jakie koszta może generować firma i od czego można odliczyć VAT?
Kiedy wydatek uznaje się za koszt uzyskania przychodów?
Przede wszystkim, aby dany wydatek został uznany za koszt uzyskania przychodu, musi spełniać wszystkie warunki:
- poniesiony wydatek musi mieć związek z prowadzoną działalnością gospodarczą,
- każdy wydatek musi być odpowiednio udokumentowany, np. poprzez fakturę, rachunek, umowę. A tam muszą się znaleźć informacje o:
- dane zarówno sprzedawcy jak i nabywcy (osoba będąca tuż przed zarejestrowaniem firmy nie posiada numeru NIP, dlatego dokumenty są wystawiane na osobę fizyczną),
- data wystawienia dokumentu,
- przedmiot transakcji oraz jego wartość,
- wydatek nie może znajdować się w katalogu kosztów nieuznawanych podatkowo.
Do kosztów uzyskania przychodu można zaliczyć te rzeczy, które będą odpowiedzialne za uzyskanie przychodu oraz te służące, aby go zachować lub zabezpieczyć jego żródło.
Jakie koszty można ponieść przed rozpoczęciem działalności gospodarczej?
Do kosztów uzyskania przychodu przed otwarciem firmy, można zaliczyć wydatki, dzięki którym firma zacznie i będzie działać. Oznacza to, że koszty jakie można ponieść to:
- założenie strony internetowej (np. projekt, kupno domeny),
- wydatki na promocje oraz reklamę firmy,
- kupno wizytówek,
- wynajem lokalu,
- remont lokali,
- zakup wyposażenie,
- zakup środków trwałych,
- skorzystanie z usług doradczych, np. polegających na poradzie w związku z ubieganiem się o dofinansowanie, dotację.
Należy pamiętać, aby poniesione wydatki miały dobre uzasadnienie. W innym wypadku, w przypadku niestandardowych zakupów, fiskus może podważyć ich zasadność oraz uznać za koszty prywatne.
Chcesz założyć działalność?! Zapraszamy do kontaktu z naszymi biurami!
Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Centrum
Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Rynek 28
Wirtualne Biuro Wrocław – Coworking Centrum
Wirtualne Biuro Poznań – Clockwork