W ostatnim czasie media dość sporo miejsca poświęcają ekonomii – głównie rosnącej inflacji. Często pojęcia, z którymi możesz się spotkać w wywiadach mogą okazać się niezrozumiałe. Czasem jest tak, że pojęcia te są mylone i używane w niewłaściwy sposób. Dlatego w artykule postanowiliśmy wyjaśnić Ci czym jest paradoks Veblena.
Thorstein Veblen to amerykański ekonomista, który żył w latach 1857-1929. Aby wyjaśnić na czym polega efekt Veblena, musimy sobie przypomnieć, że istnieje coś takiego jak krzywa popytu. Krzywa popytu pokazuje zależność pomiędzy ceną danego dobra a chęcią jego zakupu przez klientów. Zasadą jest, że im większa jest cena za dane dobro, im ono jest droższe tym mniej ludzi chce je kupić czyli popyt na nie jest mniejszy. Ludzie zwykle wybierają tańszy produkt konkurencji..
Istnieją jednak produkty, które nie podlegają opisanej wyżej zależności. Są to produkty luksusowe. Czym jest paradoks Veblena ? – Pewne produkty kupujemy nie dlatego, że są nam potrzebne, ale z czystego snobizmu. chcemy pokazać naszą zamożność. Zatem w przypadku produktów luksusowych im cena będzie wyższa tym pewna grupa odbiorców będzie nimi bardziej zainteresowana. W tym przypadku obniżenie ceny produktu spowoduje ograniczenie popytu. Produkty te będą odzwierciedlały ich przynależność do grupy osób żyjących na wyższym poziomie niż reszta społeczeństwa.
W tym miejscu zachęcam Cię do przeczytania innego naszego artykułu –Konwersja w sklepie internetowym
Chcesz założyć działalność w Krakowie?
Zadzwoń – 516 066 671
Chcesz założyć działalność w Poznaniu?
Zadzwoń – 790 840 670
Jest to przykład konsumpcji na pokaz. Dotyczy to produktów bardzo znanych marek na przykład w świecie mody. Efekt Veblena nazywamy także efektem snobizmu. Jak się domyślasz na efekcie snobizmu można sporo zarobić. O tym jak to zrobić opowiemy w kolejnym naszym artykule.
Czym jest paradoks Veblena ? – Koszty produkcji dóbr luksusowych.
Co ważne cena produktów luksusowych nie stoi także w żadnej relacji do kosztów ich wytworzenia. W normalnych warunkach każdy przedsiębiorca stara się obniżyć koszty produkcji, żeby móc obniżyć cenę. Natomiast jeśli mówimy o produktach luksusowych taka zależność nie zachodzi. Firma bardziej inwestuje w kreowanie marki i reklamę.
Chcesz założyć działalność w Krakowie?
Zadzwoń – 516 066 671
Chcesz założyć działalność w Poznaniu?
Zadzwoń – 790 840 670
Chcesz założyć działalność?! Zapraszamy do kontaktu z naszymi biurami!
Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Centrum
Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Rynek 28
Wirtualne Biuro Wrocław – Coworking Centrum
Wirtualne Biuro Poznań – Clockwork