W jednym ze wcześniejszych artykułów napisałam o innej metodzie ujmowania kosztów w KPiR, czyli metodzie memoriałowej (Metoda memoriałowa rozliczania kosztów w KPiR). Metoda uproszczona wspominania w tytule artykułu jest drugim, wspomnianym na tej stronie sposobem rozliczania kosztów w KPiR. Przedsiębiorcy mogą sobie samodzielnie wybrać, przy pomocy jakiego sposobu chcą to robić. Obie metody różnią się od siebie kilkoma elementami. Przeczytaj artykuł do końca, aby dowiedzieć się więcej.
Metoda uproszczona rozliczania kosztów w KPiR – Czym się charakteryzuje?
Metoda uproszczona jak wskazuje jej nazwa, jest sposobem, który upraszcza rozliczenie. Jej podstawowa zasada informuje, że koszty będą potrącone w roku podatkowym. A zatem w tym, w którym je poniesiono. Zupełnie nie ma znaczenia to, z jakiego dokładnie okresu pochodzą. Oprócz tego, w tym mechanizmie nie pojawia się podzielenie kosztów na pośrednio i bezpośrednio związane z przychodami. Tym samym, wszystkie z nich traktuje się w ten sam sposób. Jednakże należy wiedzieć, że uproszczenie nie dotyczy wszystkich kategorii tak zwanych kosztów. Wyjątkiem są m. in. wypłaty wypłat, a także zaliczki na podatek dochodowy oraz składki ZUS. Te zostaną zaksięgowane wraz z datą ich uregulowania.
- I jest to jedna z podstawowych różnic pomiędzy tymi sposobami. W metodzie memoriałowej podatnik musi oddzielić koszty związane z uzyskanym w danym roku przychodzie. Rozróżnia się koszty bezpośrednie oraz pośrednie. W przypadku postępowania zarówno w pierwszym przypadku jak i drugim występuje zupełnie inna różnica. Ważna jest tutaj data oraz rok podatkowy.
Ile czasu obowiązuje wybrany sposób rozliczenia kosztów?
Wybrana metoda wliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodu musi funkcjonować przez cały rok podatkowy. Zmiany należy dokonać wraz z rozpoczęciem nowego roku. Po dokonaniu zmiany nie należy informować o tym urzędu skarbowego.
Jak dokonać wyboru sposobu rozliczania kosztów?
Przede wszystkim przedsiębiorca powinien zapoznać się z każdą z tych metod, a następnie przemyśleć sprawę co będzie dla niego łatwiejsze lub bardziej korzystne. W razie problemy z podjęciem decyzji może skonsultować się z osobą zajmującą się księgowością. To ona będzie mogła doradzić, który sposób wybrać.
Przeczytaj o: Data sprzedaży a data wystawienia faktury
Chcesz założyć działalność?! Zapraszamy do kontaktu z naszymi biurami!
Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Centrum
Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Rynek 28
Wirtualne Biuro Wrocław – Coworking Centrum
Wirtualne Biuro Poznań – Clockwork