Jak przygotować procedurę reklamacji ? – Dziś postaramy się odpowiedzieć na takie właśnie pytanie. Pamiętaj, że jako przedsiębiorca masz obowiązek opracowania procedury reklamacyjnej. Dotyczy on nie tylko przedsiębiorców zawierających z klientami umowy poza lokalem firmy lub na odległość.
Co więcej masz także obowiązek poinformować klienta o tym jak wygląda procedura reklamacyjna w Twojej firmie. W praktyce przedsiębiorcy zawierają stosowne informacje w regulaminie sprzedaży.
Co warto zawrzeć w procedurze reklamacji ?
Procedura reklamacji ma ułatwić Ci szybkie i sprawne załatwienie sprawy. Przede wszystkim konsument, który widzi jasne zasady czuje się pewnie i ma wie, że jego sprawa zostanie załatwiona zgodnie z prawem. Poniżej podajemy kilka niezbędnych elementów, które musi zawierać procedura reklamacyjna. Po pierwsze podaj informację o tym w jaki sposób można złożyć reklamację. Koniecznie trzymaj się kilku zasad :
- proces reklamacji nie może być uciążliwy dla klienta
- nie możesz od niego żądać ponoszenia dodatkowych kosztów
- nie można też żądać spełnienia dodatkowych warunków ( np. zachowanie oryginalnego opakowania)
- powiedz dokładnie gdzie odesłać reklamowany przedmiot
- koniecznie podaj co najmniej dwa różne sposoby złożenia reklamacji. ( np. poprzez formularz zawarty na stronie lub infolinię
Drugi niezbędny element procedury to termin przyjmowania reklamacji. Co ważne w przypadkach nieobjętych rękojmią ani gwarancją – możesz sam wskazać termin przyjmowania reklamacji. Pamiętaj, że termin ten nie może być jednak zbyt krótki, bo mogłoby to uniemożliwić lub utrudnić jej złożenie. Z pewnością ograniczenie terminu do składania reklamacji poniżej 7 dni jest niewskazane,
Przeczytaj także: Jak długo odpowiadasz za rękojmie?
Chcesz założyć działalność w Krakowie?
Zadzwoń – 516 066 671
Chcesz założyć działalność w Poznaniu?
Zadzwoń – 790 840 670
Jak przygotować procedurę reklamacji ? – Najważniejszy punkt procedury to jednak informacje, jakie powinna zawierać reklamacja – powinieneś uwzględnić uwzględniać potrzebę sprawnego działania i możliwości jednoznacznej rozpoznania zgłoszenia reklamacyjnego oraz ograniczenia wynikające chociażby z przepisów RODO, które nie pozwalają na zbieranie informacji nadmiarowych oraz racjonalne możliwości udzielenia informacji przez klientów.
Ostatni element procedury to termin rozpatrzenia reklamacji i sposób udzielenia odpowiedzi na nią. Pamiętaj, że w świetle prawa nie wystarczy wysłanie przez sprzedawcę odpowiedzi na reklamację przed upływem 14 dni, jeżeli dojdzie ona do konsumenta po upływie tego terminu. Najpóźniej w 14. dniu klient powinien otrzymać od Ciebie informację, czy uznajesz jego zażalenie, czy też nie nie. Koniecznie podaj również powód odrzucenia reklamacji.
Jak przygotować procedurę reklamacji ? –
Podsumowanie
Proces reklamacyjny to ważny element całej logistyki sprzedaży. Zadbaj więc o to by klient zwracający towar był dokładnie poinformowany o swoich prawach, ale także o Twoich oczekiwaniach.
Chcesz założyć działalność?! Zapraszamy do kontaktu z naszymi biurami!
Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Centrum
Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Rynek 28
Wirtualne Biuro Wrocław – Coworking Centrum
Wirtualne Biuro Poznań – Clockwork
Chcesz założyć działalność w Krakowie?
Zadzwoń – 516 066 671
Chcesz założyć działalność w Poznaniu?
Zadzwoń – 790 840 670