Na komunikację niewerbalną nie składają się słowa, które mówisz, ale to w jaki robisz to sposób. Są to wszystkie komunikaty jakie nadawca „wysyła” do swoich odbiorców. Najczęściej odbiera się je nieświadomie, choć podczas pierwszego spotkania składają się i budują pierwsze wrażenie. Po pewnych gestach i zachowaniach można świadomie ocenić kogoś, że jest niesympatyczny, małomówny lub jest duszą towarzystwa, która lubi rozmawiać i robi to w sympatycznym stylu. Co pokazuje mowa ciała podczas komunikacji niewerbalnej? Na co zwrócić uwagę? Przeczytaj artykuł do końca, aby dowiedzieć się więcej.

Przeczytaj o: Pozytywny wizerunek firmy — klucz do sukcesu

Czym jest coaching biznesowy?

Co pokazuje mowa ciała podczas komunikacji niewerbalnej jak założyć działalność

Jakie elementy składają się na komunikację niewerbalną?

Komunikacja niewerbalna opiera się o zachowania, ale także wygląd nadawcy. Jak już wspomniałam we wstępie nie chodzi o rzeczy, które się mówi, ale o to, jak się człowiek prezentuje. Niestety człowiek jest obserwatorem i to na podstawie otrzymywanych komunikatów buduje o kimś zdanie.

Na komunikację niewerbalna składają się czynniki takie jak:

  • mimika, czyli wyraz twarzy,
  • pantonomika, czyli gesty, sposób ilustrowania wypowiedzi,
  • postawa, czyli jak się stoi lub siedzi, będąc zgarbionym lub wyprostowanym,
  • budowa ciała, czyli np. mała głowa, szerokie ramiona, długie palce, umięśniona sylwetka lub drobna bądź nadwaga,
  • oczy, czyli czy kierunek patrzenia (w bok, na odbiorcę, w dół),
  • czynniki paralingwistyczne, czyli ton głosu, tempo mowy, przerwy, zająknięcia,
  • stany fizjonomiczne, czyli rumieńce, zapach,
  • proksemika, czyli zachowania przestrzenne, sympatia, niechęć,
  • powierzchowność, czyli rodzaj ubrania, zegarek, kolczyki, bransoletka, pierścionki, okulary.

Pierwsze wrażenie

Pierwszy kontakt pojawia się bardzo często. Jest to przecież pierwsze spotkanie, a w dzisiejszych czasach poznaje się w ciągu tygodnia więcej ludzi niż za czasów średniowiecza przez 10 lat. Może się ono odbyć z klientem, pracodawcą, pracownikiem. A także podczas wystąpień dla grupy ludzi. I to, jakie sprawisz pierwsze wrażenie, to tak będą odbierać Cię ludzie. Choć jesteś szefem firmy, a przychodzisz ze zgarbionymi plecami, dłoniami włożonymi w kieszenie oraz ciągle uciekającym wzrokiem na boki, to być może poważny klient nie odbierze Cię w taki sposób, po którym nabierze do Ciebie zaufania. Może to przynieść zupełnie inny rezultat. Podobnie może być w sytuacji, gdy poszukujesz nowego pracownika do pracy. Przeprowadzasz rozmowę kwalifikacyjną z osobą, która wydaje się być myślami w innym miejscu, ucieka wzrokiem od patrzenia na Ciebie, ma lekko skwasioną minę, a jej ton głosu jest przerywany zbyt długotrwającym i nic nie oznaczającym “eeeeeee”.

Czytaj  Co powinna zawierać dobra strona internetowa?

Z pewnością nie zrobi to na Tobie dobrego wrażenia. Z tego powodu być może nie zdecydujesz się na zatrudnienie takiej osoby, ponieważ będzie ona miała kontakt z klientem i pomimo posiadanych kwalifikacji nie sprawia osoby będącej pewną siebie oraz otwartą na kontakt z innymi ludźmi. Czasem w takiej sytuacji zamiast przechodzić od razu do poważnej rozmowy o etat, dobrze jest poprowadzić przez kilka minut rozmowę o drobnych rzeczach. Np. o pogodzie, o tym co się dzieje, pożartować. Pozwoli to na rozluźnienie sytuacji. A kandydat w ten sposób może stracić ten stres, który ma w sobie, na rzecz rozluźnienia. Może to zmienić jego posturę, zachowanie oraz sposób mówienia.

Co pokazuje mowa ciała podczas komunikacji niewerbalnej jak założyć działalność

Co pokazuje mowa ciała podczas komunikacji niewerbalnej? – Jak sprawić dobre pierwsze wrażenie?

Na początku zadbaj o odpowiedni ubiór, który musi być zgodny z odpowiednim dress code. Z pewnością wiesz jakie chcesz zrobić pierwsze wrażenie. Poświęć kilka minut na gimnastykę, rozluźnij spięte barki, wykonaj okrężne ruchy wyciągniętych na boki rąk. Jeśli oczekujesz gościa lub wchodzisz na spotkanie z jedną osobą lub grupą, weź głęboki oddech i pamiętaj o tym jak powinienes się zachować. Oznacza to, żebyś pamiętał i unikał wkładania rąk do kieszeni, ciągłego poprawiania fryzury, drapania się po rękach. Kontroluj swoje ruchy, swoją mimikę, panuj nas swoim ciałem. To w końcu Ty nim zarządzasz i we wszystkim można zmienić dawkowanie.

Nie uciekaj cięgle wzrokiem na boki lub w dół. Patrz w oczy. Bardzo ważną rzeczą jest, sposób podawania ręki poznawanej osobie. Postaraj się pewnym ruchem wyciągnąć dłoń, którą uściśniesz, ale nie rób tego niezbyt mocno, to w końcu ręka, a nie szczęka rekina. Sprawiaj wrażenie osoby pewnej siebie, zdecydowanej oraz wiedzącej tego, czego chce.. Patrz na odbiorcę, słuchaj i w razie potrzeby zadawaj pytania. Naturalne uśmiechanie się od czasu do czasu nie jest niczym złym, a wręcz odwrotnie. Pomaga to zbudować zdanie o Tobie, że jesteś sympatyczną i pozytywną osobą. Pamiętaj, że zbudowane pierwsze zdanie o sobie, trudno jest później zmienić. Z tego powodu, potraktuj pierwsze spotkanie poważnie i nie lekceważ tego. Choć z drugiej strony bądź w tym naturalny i nie graj łatwego do odszyfrowania aktora. Sprawienie wrażenia osoby, która nie jest naturalna a udawana z pewnością nie doda Ci więcej plusów niż minusów.

Czytaj  Jak negocjować z klientem ? - Poznaj różne techniki

Chcesz założyć działalność?! Zapraszamy do kontaktu z naszymi biurami!

Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Centrum

Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Rynek 28

Wirtualne Biuro Wrocław – Coworking Centrum

Wirtualne Biuro Poznań – Clockwork

Biuro247

Czytaj  Czym jest pricing ? Jak zarządzać ceną?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *