jak założyć działalność

Samochód w firmie to obecnie niemal niezbędna rzecz. Zakup samochodu do firmy, może być sfinansowany z różnych źródeł: środków własnych przedsiębiorcy, kredytu bankowego lub leasingu. Każda z powyższych form charakteryzuje się innymi konsekwencjami podatkowymi. Z tego powodu warto warto zapoznać się ze wszystkimi możliwościami, tak aby wybrać najlepsze rozwiązanie. Przeczytaj artykuł do końca, aby dowiedzieć się jak kupić samochód na firmę.

Jak kupić samochód na firmę jak założyć działalność

Zakup samochodu na fakturę

Kupno samochodu na fakturę zazwyczaj związane jest z jednorazowym wysokim kosztem. Zakup można sfinansować zarówno ze środków własnych. Kosztu zakupu nie można wpisać bezpośrednio w koszty, trzeba natomiast posłużyć się rozłożonymi w czasie odpisami amortyzacyjnymi. Należy pamiętać, iż auto o wartości przekraczającej 10 tys. Zł (netto w przypadku vatowców, a brutto w przypadku nievatowców) należy wpisać do ewidencji środków trwałych. Oprócz tego, zakup należy poddać amortyzacji, która wygląda następująco:

  • w przypadku samochodu nowego – amortyzacja liniowa – standardowy okres odpisów wynosi 5 lat (60 miesięcy), przy zastosowaniu stawki 20% z wykazu stawek,
  • w przypadku auta używanego (co najmniej pół roku przed nabyciem) – amortyzacja ze stawką indywidualną – okres obliczeniowy wynosi 2,5 roku (30 miesięcy), przy zastosowaniu stawki rocznej 40%.

Jak kupić samochód na firmę? – Zakup samochodu na leasing

Zakup samochodu w leasingu to najpopularniejsza forma finansowania samochodu w firmie. Istnieją dwie jego formy:

  • leasing operacyjny,

Przedmiot umowy należy do leasingodawcy, a zatem przedsiębiorca nie ma obowiązku odpisów amortyzacyjnych. Rozwiązanie to cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem ze względu na mniejsze koszty na początku okresu leasingowego. Przedsiębiorca do kosztów uzyskania przychodów może zaliczyć opłatę wstępną oraz raty leasingowe. Dodatkowo dla osób fizycznych trzeba zawrzeć umowę na czas określony, który wynosi minimum 40% standardowego czasu amortyzacji, czyli co najmniej 2 lata.

  • leasing finansowy.
Czytaj  Rewolwing - Co jeszcze warto wiedzieć ?

Leasingobiorca wpisuje auto do swoich środków trwałych i dokonuje odpisów amortyzacyjnych. Wartość VAT należy opłacić z góry. Przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu jedynie część odsetkową raty leasingowej oraz wpisów amortyzacyjnych.

Jak kupić samochód na firmę jak założyć działalność

Zakup auta a odliczenie VAT

Jeśli samochód będzie użytkowany do celów mieszanych, czyli w firmie oraz prywatnie, to przysługuje możliwość odliczenia 50% wartości VAT od kosztów związanych z bieżącym użytkowaniem oraz za zakup paliwa. Pełne odliczenie VAT jest możliwe, gdy przedsiębiorca będzie wykorzystywał pojazd jedynie w ramach prowadzonej działalności. Aby tak zrobić, należy spełnić dodatkowe warunki, które pozwolą na wykluczenie użytkowania pojazdów do celów osobistych:

  • zarejestrować auto w urzędzie skarbowym przy pomocy formularza VAT-26,
  • prowadzić szczegółową ewidencję przebiegu pojazdu dla celów VAT,
  • napisać regulamin użytkowania pojazdu w firmie.

Przeczytaj o:

Sprzedaż samochodu firmowego a podatek VAT oraz PIT

Jak wygląda i ile kosztuje sprowadzenie auta z zagranicy?

Chcesz założyć działalność?! Zapraszamy do kontaktu z naszymi biurami!

Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Centrum

Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Rynek 28

Wirtualne Biuro Wrocław – Coworking Centrum

Wirtualne Biuro Poznań – Clockwork

Biuro247

Czytaj  Kiedy jest potrzebna wycena do leasingu?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *