Zgubiłem fakturę – co robić Jeśli przypadkiem utraciłeś fakturę, oto co powinieneś zrobić: Skontaktuj się z firmą lub osobą, od której otrzymałeś fakturę, i poproś o wystawienie duplikatu. Przepisy prawa (art. 106l) jasno określają, jak postępować w przypadku utraty lub zniszczenia faktury. Duplikat będzie zawierał te same dane, co oryginalna faktura, ale będzie oznaczony jako duplikat i będzie zawierał datę wystawienia.

Nie ma przepisu, który zabraniałby wystawienia duplikatu faktury. Najczęściej duplikaty są wystawiane w sytuacji, gdy nabywca przypadkowo zgubił fakturę, ją zniszczył lub stracił. Mogą istnieć także inne powody, na przykład gdy nabywca w ogóle nie otrzymał faktury. W takim przypadku ważne jest, aby nabywca zareagował na brak faktury i skontaktował się ze sprzedawcą, aby ten wystawił duplikat.

Zgubiłem fakturę

Jednym z elementów odróżniających fakturę od jej duplikatu jest sposób ujęcia kosztów uzyskania przychodów w księgowości. To zależy od kilku czynników:

  1. Duplikat a daty księgowania: Jeśli już zaksięgowałeś oryginalną fakturę, nie musisz drugi raz księgować duplikatu w księdze przychodów i rozchodów (KPiR). Jeśli jednak nabywca w ogóle nie otrzymał faktury, księgujesz duplikat z datą jego wystawienia.
  2. Ujęcie kosztu a duplikat faktury: Wystawianie duplikatów faktur może wpłynąć nie tylko na podatek VAT, ale także na podatek dochodowy. Faktury VAT są kluczowymi dokumentami dla przedsiębiorców do rozliczenia transakcji w kosztach działalności. Jeśli otrzymasz duplikat faktury, powinieneś ująć go w kosztach na podstawie tego duplikatu.
    • Koszty bezpośrednio związane z przychodami: Wprowadzasz wydatek do kosztów w momencie uzyskania przychodu, który bezpośrednio dotyczy.
    • Koszty pośrednio związane z przychodami: Wydatek jest ujmowany w kosztach w dacie jego poniesienia, czyli w momencie, w którym został zaksięgowany w księgach rachunkowych.

Jeśli duplikat dotyczy okresu przekraczającego rok podatkowy, koszt ten zostaje podzielony między wszystkie lata, które są objęte tym wydatkiem.

Czytaj  Faktoring – rodzaje

Pamiętaj, że jeśli nabyłeś materiały podstawowe lub pomocnicze lub towary handlowe, a straciłeś fakturę, musisz sporządzić szczegółowy opis tych zakupów i uwzględnić go w księdze przychodów i rozchodów. Następnie możesz dołączyć duplikat faktury do dokumentacji.

Czytaj też: Podatek liniowy czy to się opłaca

Zgubiłem fakturę – co robić

Co mówi prawo procedura krok po kroku

Art.  106l.  [Postępowanie w przypadku zniszczenia albo zaginięcia faktury] W przypadku gdy faktura ulegnie zniszczeniu albo zaginie:

1) podatnik lub upoważniona przez niego do wystawiania faktur osoba trzecia, wystawia ponownie fakturę:a) na wniosek nabywcy – zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu podatnika, b) zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu nabywcy;

2) nabywca, o którym mowa w art. 106d ust. 1 lub art. 106k ust. 1, wystawia ponownie fakturę:a) na wniosek podatnika – zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu nabywcy, b) zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu podatnika;

3) podmiot, o którym mowa w art. 106c, wystawia ponownie fakturę:a) na wniosek nabywcy lub dłużnika – zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu tego podmiotu,

b) zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu nabywcy lub dłużnika. 2.  Faktura wystawiona ponownie:1) zawiera datę wystawienia; 2) może zawierać wyraz “DUPLIKAT”.

3.  Do faktur wystawionych ponownie przepisu art. 106g ust. 4 nie stosuje się.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *