Przedsiębiorcy zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT mają obowiązek, aby prowadzić rejestr VAT. Umożliwia to późniejsze rozliczenie podatku. Jakie zatem towaru i materiały trzeba wpisywać do danego rejestru? Przeczytaj artykuł do końca, aby dowiedzieć się co ujmować w rejestrze VAT.
Do czego służy rejestr VAT?
Rejestr VAT został stworzony po to, by rozliczyć podatek od towarów i usług. Ewidencję mogą prowadzić jedynie czynni podatnicy VAT. Może to być zarówno rejestr zakupów jak i rejestr sprzedaży VAT. Umożliwia także dokładne przygotowanie deklaracji VAT. Z tego powodu czynni podatnicy VAT, aby odliczyć VAT naliczony, muszą w rejestrze VAT zawierać wszystkie faktury zakupowe. To one pozwalają na odliczenie tego podatku.
Co ujmować w rejestrze VAT?
W przypadku VAT podatnicy muszą prowadzić dwie niezależne ewidencje. Prowadzone są niezależnie od innych dokumentacji (księgi przychodów i rozchodów, ksiąg rachunkowych). A zatem będzie to:
- ewidencja sprzedaży mającej miejsce w okresie rozliczeniowym (ewidencja sprzedaży),
- ewidencja zakupu mającej miejsce w okresie rozliczeniowym (ewidencja zakupu).
Sposób prowadzenia ewidencji ma umożliwić sporządzenie deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej. W prowadzonym rejestrze VAT należy na pewno opisywać:
- dane umożliwiające określenie przedmiotu oraz podstawę jego opodatkowania,
- kwoty, które uprawniają do obniżenia podatku należnego oraz te, które to uniemożliwiają,
- wysokość podatku należnego,
- wysokość podatku naliczonego, który zmniejsza kwotę podatku należnego,
- kwota podatku, która będzie wpłacana do urzędu skarbowego lub kwota zwrotu.
Jak prowadzi się rejestr VAT?
Ewidencja VAT musi być przekazana w formie elektronicznej, czyli pliku JKP_VAT. Oznacza to, że jest prowadzona głównie w oparciu o specjalne programy komputerowe.
Sytuacja dotycząca podatku VAT bardzo interesująco przedstawia się w Wielkiej Brytanii! Przeczytaj artykuł jako ciekawostkę informacyjną – Brytyjski VAT
Jakich wydatków nie wpisuje się do rejestru VAT zakupów?
Przepisy jasno określają jakich wydatków nie trzeba wpisywać do rejestru VAT dotyczącego zakupów. A zatem nie wpisuje się zakupów:
- które są związane z czynnościami zwolnionymi,
- które dotyczą czynności nieopodatkowanych,
- związanych z czynnościami, które nie dają prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Przeczytaj o: Czy jest możliwa rejestracja do VAT z datą wsteczną?
Chcesz założyć działalność?! Zapraszamy do kontaktu z naszymi biurami!
Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Centrum
Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Rynek 28
Wirtualne Biuro Wrocław – Coworking Centrum
Wirtualne Biuro Poznań – Clockwork