Przedsiębiorcy zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT mają obowiązek, aby prowadzić rejestr VAT. Umożliwia to późniejsze rozliczenie podatku. Jakie zatem towaru i materiały trzeba wpisywać do danego rejestru? Przeczytaj artykuł do końca, aby dowiedzieć się co ujmować w rejestrze VAT.

Co ujmować w rejestrze VAT jak założyć działalność

Do czego służy rejestr VAT?

Rejestr VAT został stworzony po to, by rozliczyć podatek od towarów i usług. Ewidencję mogą prowadzić jedynie czynni podatnicy VAT. Może to być zarówno rejestr zakupów jak i rejestr sprzedaży VAT. Umożliwia także dokładne przygotowanie deklaracji VAT. Z tego powodu czynni podatnicy VAT, aby odliczyć VAT naliczony, muszą w rejestrze VAT zawierać wszystkie faktury zakupowe. To one pozwalają na odliczenie tego podatku.

Co ujmować w rejestrze VAT?

W przypadku VAT podatnicy muszą prowadzić dwie niezależne ewidencje. Prowadzone są niezależnie od innych dokumentacji (księgi przychodów i rozchodów, ksiąg rachunkowych). A zatem będzie to:

  • ewidencja sprzedaży mającej miejsce w okresie rozliczeniowym (ewidencja sprzedaży),
  • ewidencja zakupu mającej miejsce w okresie rozliczeniowym (ewidencja zakupu).

Sposób prowadzenia ewidencji ma umożliwić sporządzenie deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej. W prowadzonym rejestrze VAT należy na pewno opisywać:

  • dane umożliwiające określenie przedmiotu oraz podstawę jego opodatkowania,
  • kwoty, które uprawniają do obniżenia podatku należnego oraz te, które to uniemożliwiają,
  • wysokość podatku należnego,
  • wysokość podatku naliczonego, który zmniejsza kwotę podatku należnego,
  • kwota podatku, która będzie wpłacana do urzędu skarbowego lub kwota zwrotu.

Jak prowadzi się rejestr VAT?

Ewidencja VAT musi być przekazana w formie elektronicznej, czyli pliku JKP_VAT. Oznacza to, że jest prowadzona głównie w oparciu o specjalne programy komputerowe.

Co ujmować w rejestrze VAT jak założyć działalność

Sytuacja dotycząca podatku VAT bardzo interesująco przedstawia się w Wielkiej Brytanii! Przeczytaj artykuł jako ciekawostkę informacyjną – Brytyjski VAT

Jakich wydatków nie wpisuje się do rejestru VAT zakupów?

Przepisy jasno określają jakich wydatków nie trzeba wpisywać do rejestru VAT dotyczącego zakupów. A zatem nie wpisuje się zakupów:

  • które są związane z czynnościami zwolnionymi,
  • które dotyczą czynności nieopodatkowanych,
  • związanych z czynnościami, które nie dają prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Czytaj  Odliczenie 100% VAT od samochodu osobowego w firmie

Przeczytaj o: Czy jest możliwa rejestracja do VAT z datą wsteczną?

Chcesz założyć działalność?! Zapraszamy do kontaktu z naszymi biurami!

Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Centrum

Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Rynek 28

Wirtualne Biuro Wrocław – Coworking Centrum

Wirtualne Biuro Poznań – Clockwork

Biuro247

Czytaj  VAT należny i naliczony - jak odróżnić ?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *