Jednym słowem, faktura jest podstawowym dokumentem, który umożliwia odliczenie podatku VAT. Jednakże w niektórych przypadkach nie jest dokumentem umożliwiających odliczenie. Dotyczy to sytuacji, gdy na fakturze pojawiają się błędy. Z pewnością fiskus zauważy go i z pewnością zwróci się do przedsiębiorcy z pytaniem. Czy można odliczyć podatek z błędnej faktury? Przeczytaj artykuł do końca, aby dowiedzieć się więcej.
Przeczytaj o: Co zrobić z otrzymaną fakturą, która ma błędy?
Kiedy można dokonać odliczenia podatku?
Przypomnę tutaj zapis ustawy VAT, który mówi, że podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego za towary lub usługi, które będą wykorzystywane w działalności do przeprowadzenia czynności opodatkowanych. A zatem odliczenie jest możliwe, jeśli zostaną spełnione wszystkie określone warunki. A konkretniej takie odliczenie robi czynny podatnik VAT, kiedy zakupione rzeczy lub usługi będą potrzebne do przeprowadzenia czynności opodatkowanych.
Kiedy nie można odliczyć podatku z błędnej faktury?
Wspomniana już ustawa o VAT zawiera przepisy, które określają kiedy nie można zastosować odliczenia podatku z otrzymanej faktury. Jest to możliwe, gdy:
- sprzedaż udokumentowano fakturami lub fakturami korygującymi wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
- transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku,
- wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
- stwierdzają czynności, których nie dokonano
- podają kwoty niezgodne z rzeczywistością
- potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego
- faktury oraz faktury korygujące, które wystawił nabywca zgodnie z odrębnymi przepisami, ale sprzedający ich nie zaakceptował.
- wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze.
Chcesz założyć działalność w Krakowie?
Zadzwoń – 516 066 671
Chcesz założyć działalność w Poznaniu?
Zadzwoń – 790 840 670
Co zrobić w przypadku otrzymania faktury od podmiotu nieistniejącego?
Organ podatkowy wydał na ten temat wyrok i zgodnie z nim, podatnik, który zapłacił innemu podatnikowi, który nie zarejestrował się jako czynny podatnik VAT, podatek VAT ma prawo do odliczenia. Pozbawienie podatnika takiej możliwości jest niezgodne z prawem unijnym.
Chcesz założyć działalność w Krakowie?
Zadzwoń – 516 066 671
Chcesz założyć działalność w Poznaniu?
Zadzwoń – 790 840 670
Chcesz założyć działalność?! Zapraszamy do kontaktu z naszymi biurami!
Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Centrum
Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Rynek 28
Wirtualne Biuro Wrocław – Coworking Centrum
Wirtualne Biuro Poznań – Clockwork