Banki umożliwiają osobie pracującej o dobrej zdolności kredytowej wzięcie kredytu hipotecznego. W tym artykule będzie opisana osoba prowadząca działalność gospodarczą, a nie osoba bez własnej firmy, a zatrudniona przez kogoś. Jeśli zatem chcesz dowiedzieć się dokładniej co to jest i na czym polega kredyt hipoteczny dla firmy, przeczytaj artykuł do końca.
Jakie są wymagania dla przedsiębiorców posiadających własną działalność gospodarczą?
Zasada jest niestety taka, że osoba posiadająca własną firmę, a nie będąca zatrudniona przez kogoś na umowę o pracę ma większe trudności z dostaniem kredytu hipotecznego. Wynika to z tego, że osoba zatrudniona na umowę na etat ma stabilniejszą sytuację z otrzymaniem dochodu od właściciela firmy. Nie zawsze da się przewidzieć tą kwestię i często jest ona znacznie zmienna. Każdy bank oferujący taki kredyt może mieć swoje i odrębne zasady od wspomnianych w tym artykule. Opisuje on jednak jakieś tendencje, być może sytuacja w jakimś banku wygląda inaczej. Przedsiębiorcy muszą dla banku spełnić minimum czasu prowadzenia firmy, wynosi ona 12 miesięcy. Im jest dłuższy czas odkąd firma działa na rynku, tym lepiej. Zazwyczaj, po tym okresie banki sprawdzają stan finansowy firmy. A także mogą zaufać, że dobrze prosperująca firma będzie stabilnie i regularnie spłacała raty za udzielony kredyt.
Kredyt hipoteczny dla firmy – co to jest i na czym polega? – Jakie są wymagania podczas złożenia wniosku?
Ważną informacją jakiej musisz udzielić to sposób opodatkowania Twojej działalności gospodarczej (czyli np. jest to: wg skali, liniowy, ryczałt). Następnie dołączasz dane takie jak:
- zaświadczenie o wpisaniu do ewidencji działalności gospodarczej,
- zaświadczenie o nadaniu numeru NIP i REGON,
- jeśli Twoja działalność podlega koncesjom to odpowiednie zezwolenia,
- pismo potwierdzające, że nie zalegasz ze składkami do ZUS i US,
- deklaracja PIT-36 bądź PIT-36L z roku ubiegłego (czasem nawet z dwóch),
- wyciąg z firmowego konta bankowego (jeśli Twoja firma takiego nie ma, to musi być Twoje prywatne konto) z ostatnich 3 miesięcy,
- dokumenty dochodowe takie jak: informacja o dokonanych odpisach amortyzacyjnych, KPiR za obecny i poprzedni rok, przy prowadzeniu pełnej księgowości to deklaracja PIT lub CIT, rachunek zysków oraz strat.
Co dodatkowo będzie sprawdzał bank o wnioskującym o kredyt przedsiębiorcy?
Oprócz wymienionych we wcześniejszym akapicie rzeczy, bank najprawdopodobniej sprawdzi jeszcze inne rzeczy. Nie poprosi Cię o podanie tych danych, sam je sprawdzi. Mowa tu:
- ocena branży, w której pracujesz – ma to na celu ocenienie czy jest rentowna czy zupełnie nie,
- sprawdzenie w bazach dłużników, takich jak BIK, BIG, KRD.
Przeczytaj o: Polski Ład i wprowadzenie Grupy VAT
Jak zarejestrować się do VAT OSS?
Chcesz założyć działalność?! Zapraszamy do kontaktu z naszymi biurami!
Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Centrum
Wirtualne Biuro Kraków – Coworking Rynek 28
Wirtualne Biuro Wrocław – Coworking Centrum
Wirtualne Biuro Poznań – Clockwork